Therése E
08-05-2010, 12:08
Flera av mina rosor har frusit i vinter, för första gången sen vi flyttade hit för fem år sen :-( (zon 2/3). Det är framförallt kläng och buskrsor som drabbats. Men alla verkar faktiskt ha lyckats överleva! Det kommer små små röda skott på de värst drabbade. Så nu undrar jag hur man ska göra? Klippa ned det som är dött? (Fast rädd att klippa bort om de kanske lever). Gödsla och vattna extra mycket? De som drabbats är:
Wrams Gunnarstorp - tunna grenar nedtill har överlevt, och längst ner på tjocka stammen kommer nya skott.
Madame Isaac Perriere - tunna grenar nedtill lever.
Paul's Scarlet klimber - värst därann, men små små röda knoppar på stammen vid jordytan.
Therése Bugnet - klarat sig bra, de är rätt låga fortfarande, men flera grenar frusit.
Tacksam för alla tips!
/Therése
Klipp ner det som är dött; du kan ju testklippa längre upp på grenarna och arbeta dig neråt om du är osäker på att det verkligen är dött!
Vad gäller vattning och gödling har jag egentligen ingen aning, men jag skulle nog sköta dem som vanligt; dvs gödsla ganska ordentligt och vattna om det blir torrt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2010, 10:08
Ala rosor brukar må jättebra av några rejäla rotblötor under våren och sommaren oavsett om de frusit ner eller ej så vattna på. Gödsla rosorna skulle jag vänta med till de nedfrysta tills de har slagit ut, växterna kan ju ändå inte använda gödningen förre de har blad.
Hej
Det är bra om du har tålamod tills nya liv kommer.
H:Bassam
Jag hakar på denna tråden...
Många av mina "The Fairy" rosor är helt utan liv i vår än så länge, eller så har de några få skott långt ner vid marken. JAG FATTAR INTE...i Stockholmsområdet har det varit JÄTTEMYCKE snö, ingen tjäle och ingen barfrost. Hur har detta gått till? Snö isolerar ju, säger man, mina rosor såg jag inte mellan december och mars över huvud taget. Har de kvävts!!! De borde snarare ha klarat sig utomordentligt bra. Kan någon förklara detta?
/Unni
En teori jag läst är att november var för varm hela månaden och rosorna hann inte förbereda sig för vintern, sedan blev det tre månaders kyla/snö, det klarade dom tydligen inte.
Jag trodde också att allt skulle vara hur skyddat som helst under snön, men icke.
Alla grupper av rosor har frusit hårt utom Rugosa och Pimpineller.
Vänta med att gräva upp The Fairy, dom är tuffa och kommer säkert med nya skott nerifrån.
kerstin z5-6
21-05-2010, 20:22
Rosdöd här med, det mesta i vedartat som var relativt ungt eller zon knäck.. har tagit spö av denna vinter
Ingen tjäle på vissa ställen o 2 meter tjäle på andra.. samt 4 ton grenbrytande snö på det...
Så du har också börjat klippa rosbuskar Kerstin ? Visst fick vi så vi teg i år vi rosgalningar !
kerstin z5-6
22-05-2010, 08:12
Ja Kajsa detta var den hemskaste vinter jag upplevt någonsin i trädgårdsväg
Förutom rosdöd så är mitt växthustak inrasat av snön, det stora växthuset..
blää
man vara glad över de som lever i stället
Så tråkigt med ditt växthus, då ska det lagas, jo vi är väl alla drabbade av denna vinter.
Roligt se dig här igen Kerstin !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.