|
harsyra
08-05-2010, 12:10
Hej alla kloka! Funderar på att höja upp framsidan av vår tomt i samband med ny väg och kommunalt vatten. Det är inte mycket på den delen av tomten som är värt att bevara, och sank och trist är den också. Vi tänkte höja tomten med cirka 60 centimeter och sen anlägga en helt ny trädgård... *kliar i fingrarna*. Det enda som står där som jag gillar är ett gammalt äppelträd. Risigt visserligen, men det kommer bli fint allteftersom det beskärs. Nåväl, hur göra när marken runt omkring äppelträdet blir högre? Jag hade en idé om en bur av typ plexiglas runt omkring stammen som man fyller med grus... men rötterna kommer ju ändå mycket längre ner i marken... Hälsningar en fundersam!
ryss_борис
08-05-2010, 15:35
Har faktiskt ingen aning, men skulle gissa att du bara kan fylla på jord så trädet blir lite "kortare". Vet att man kan göra så med andra träd, (så växer rötter ut från stammen???, no idea) men vet inte hur det är med äpple. Där fick du nåt att bita i sa gubbfan som bet i det sura äpplet! Nej, men seriöst du får helt enkelt vänta på att nån äppelodlare svarar. Har inte så mycket erfarenheter av just äpple, förutom att knycka dem då
Aqvakul
08-05-2010, 15:50
Inga träd mår bra av att man höjer markytan. 60 cm är så mycket att trädet kommer att ruttna och dö om ett par år. Stammen tål inte att omges av jord. Detta skulle iofs kunna avhjälpas genom att skapa någon form av mur runt trädet. Detta hjälper dock inte mot det andra problemetatt trädets rötter hamnar alldeles för långt ner i jorden och får problem med bl.a syreförsörjningen. Ett yngre träd hade kunnat planteras om, men i det här fallet så återstår nog tyvärr att ta bort befintligt träd och ev. sen plantera något annat.
harsyra
08-05-2010, 16:36
Aha! Tack för svar... hmmm... klurar på ett annat alternativ... en nedsänkt rundel runt omkring trädet med kantstöd ytterst... det blir ju som att gå ner i en liten sval grotta om sommaren... eller en slänt.. men då står ju stackarn i en dalgång... dessutom är ju nivåskillnad det min tomt redan har mest av... Klurar vidare, det är en av mina paradgrenar.
Om plats finns så skulle du ju kunna bygga en mur som går ungefär i utkanten av kronan. Man brukar ju säga att rötterna på träd är ungefär lika utbredda som kronan.
Precis som du säger så kan du ju göra det jättemysigt med en nedsänkt rundel. Kanske kan du bygga in en terrassering i muren där du kan plantera blommor eller annat skoj som väller över kanterna - kryddor, jordgubbar om solen når dit, blommor.... En bänk sedan runt trädstammen, det skulle bli såååå läckert! På sommaren så kan ni hänga små lyktor i trädet och bara myyyysa!
Om det passar in i omgivningen så är det ju definitivt värt ett försök. Om sedan trädet mår dåligt så kan ni ju ta bort det men då har ni ju i alla fall försökt.
Om du skulle göra på detta sättet så bara måste du ta ett kort och visa hur det blev!
ryss_борис
08-05-2010, 17:51
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2010, 16:50)  Inga träd mår bra av att man höjer markytan. Öh??? Mig veterligen finns det träd (iaf växter), som bara skjuter ut nya rötter från stammen, då man gör på detta sätt. Korrekt???
Hej
själv jag tycker inte att planera något omkring stammen men det händer ingen om du borta lite gran från stammen och plantera. H:Bassam
Huggorm
09-05-2010, 06:37
CITAT (ryss_бори @ 08-05-2010, 18:51)  Öh??? Mig veterligen finns det träd (iaf växter), som bara skjuter ut nya rötter från stammen, då man gör på detta sätt. Korrekt??? Det är korrekt, men de gamla rötterna kanske dör. Och det tar ett tag för ett träd att återskapa hela sitt rotsystem.
Utan att ha sett trädet och hur det idag mår, vilka marker det nu står i, vad som ska fyllas upp med, så är det enda man kan säga att ingen uppfyllning där trädet har sin näringsupptagning är till trädets fördel. Hur snabbt det sedan går med de negativa följderna av fyllet går inte att säga. Just vuxna, friska äppelträd med bra vitalitet från början har ofta en enastående förmåga att leva med fyll under 10-20 år innan de negativa konsekvenserna kommer.
Problemen med fyll för träd är: - sammanpackning av mark där träden tar upp näring (vilket är långt från stammen och ofta en bra bit från trädets krona), helt annan syre- och vätske- och mikrolivsmiljö för näringsupptagningen än trädet planerat för - att stamdelar plötsligt blir underjordiska (detta är inte det enda problemet alltså och det kan ju lösas praktiskt - men detta gäller också om gräsklipp lägger sig vid stambasen eller en hög löv eller en liten lerhög. Rör mm kring stammar har en tendens att fyllas med detta)
Man kan inte fylla över rötterna på ett träd utan att riskera att förkorta trädets livslängd betydligt. Men det finns sätt att göra fyllet mindre negativt, om det är enda lösningen. Ofta dyrt och arbetskrävande, och dessutom får man aldrig samma goda resultat som om trädet får stå i den nivå det planerat för. Bäst om man vill behålla trädet är att lägga upp fyllplaner på annat sätt än man tänkt från början.
harsyra
11-05-2010, 10:58
Jepp, om det blir en rundel ska jag absolut fota och visa resulatatet! Annars får jag väl acceptera att det inte går att få allt... Och i det här läget känns en dränerad tomt i nivå med, och inte under, vägen viktigare än det gamla äppelträdet. Som inte är i toppskick direkt...
CITAT (ryss_бори @ 08-05-2010, 18:51)  Öh??? Mig veterligen finns det träd (iaf växter), som bara skjuter ut nya rötter från stammen, då man gör på detta sätt. Korrekt??? Det stämmer bra på i princip alla örtartade växter. Man får faktiskt ett bättre och stadigare rotsystem om man planterar växten djupare än den stått innan. Dessutom finns det en del buskar som bildar rötter om de får jordkontakt = avläggare. Men just med träd ska man vara betydligt mer försiktig med att höja markytan.
Huggorm
13-05-2010, 21:17
CITAT (HelenJ @ 13-05-2010, 21:44)  Det stämmer bra på i princip alla örtartade växter. Man får faktiskt ett bättre och stadigare rotsystem om man planterar växten djupare än den stått innan. Dessutom finns det en del buskar som bildar rötter om de får jordkontakt = avläggare. Men just med träd ska man vara betydligt mer försiktig med att höja markytan. Jag har experimenterat en del med fröplantor av trumpetträd (catalpa speciosa) och funnit ut att dessa nästan omedelbart skickar ut nya rötter från stammen om man skottar upp lite jord. Men jag är ju inte alls säker på hur dom reagerar om man fyller upp en meter mot ett stort träd så det måste flytta upp i princip hela rotsystemet. Men det skulle inte förvåna mig om det fungerar om man tar det i etapper.
Hej Jag är säker att slammen ska ruttna. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|