harsyra
Hej!
Ny på det här med funkia/hosta, planterade tre stycken förra året, de vissnade ner i höstas och nu syns inte SPÅRET att dom i rabatten... jag bor söder om Stockholm. Någon annan i dessa trakter vars funkia inte visat sig ännu?

Ha det gott i vårblåsten!
DykUnderYtan
Vi bor på södra sidan Sthlm men inte syns mycket av hostorna till. Går jag fram och tittar riktigt noga kan jag i alla fall se att det finns liv i plantorna men ännu inget som direkt sticker upp och syns på håll.

Hostorna är ju sena så det är nog ingen fara ännu, de kommer nog tids nog. smile.gif
Tottes matte
CITAT (harsyra @ 08-05-2010, 13:21) *
Hej!
Ny på det här med funkia/hosta, planterade tre stycken förra året, de vissnade ner i höstas och nu syns inte SPÅRET att dom i rabatten... jag bor söder om Stockholm. Någon annan i dessa trakter vars funkia inte visat sig ännu?

Ha det gott i vårblåsten!

Hej Harsyra,

Jag bor lite utanför Jönköping och även mina funcior verkar konstra. Det är nog den kalla vintern som gör det, men jag har kollat och det finns liv under ytan hos dom mörkbladiga, de är flera år gamla. De ljusbladiga visar inget och jag vågar inte rota för mycket för de är planterade förra året. Nu är det bara vänta och se.
Det brukar gå rätt snabbt när vädret blir varmare, så ge inte upp hoppet ännu. tummenupp.gif häsn. från Tottes matte
Åsa, mälardalen zon 2
Pyttesmå skott har börjat titta upp, detta är dock ganska nära mälaren så det brukar ju vara extra gynnsamt här + jag har ganska väldränerad jord som ju värms upp snabbare än tyngre jordar.
harsyra
Å vad spännande.
Då är det inte kört alltså... fint! Och jag har inte väldränerad jord coolgleam.gif skulle mer kalla den tung och lerig. giggle.gif
Den som lever får se helt enkelt. Spänningen med trädgård!
KarinSKARA
Jag har ju massor av Hostor som många vet och här är det inte många som syns ovan jord ännu, strax utanför Skara i en mycket kall vårträdgård.
Några av de älsta av storlek Large har nog kommit upp 10 cm med pjuten, några Medium har tipparna uppe och av Small och Mini syns ingenting ännu.
Hav tålamod, Hostor är nog de blygaste att visa sig på våren.
vips
Har kommit upp små skott hos oss, men inget mer, kommer inte ihåg sorten på rak arm. Nu står de i skugga och i lerjord, så jag är inte så förvånad att det inte kommit längre, bor öster om Stockholm...

/magnus
tepa
Hej

Funkior tittar upp här på Åland. Flyttade flera Funkior i somras men dessa syns inte till. Bara de som stått orörda i flera år.
Det kanske ska vara så när man flyttat dom, dom kommer upp senare ?

Hälsn Tepa
spacepingo
Mina har börjat kika upp, kanske 5 cm höga nu. Bor i ´Vallentuna, norr om Stockholm. Vi brukar alltid ligga efter men inte denna gång tydligen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon