Full version: Bergsbambu
ryss_борис
Tjena! Vete fan om tråden hamnade i rätt avdelning, men provar här.

Undrar bara hur bra bergsbambu växer här i Sverige, (sydligare delarna)? Växer den långsamt rent allmänt, sprider den sig bra osv osv... Vet att det finns info om man googlar, men bättre att fråga nån kunnig här tongue.gif
DykUnderYtan
Jag har två olika sorters bergbambu, snart två år gamla men har inte sett att de skulle ha spridit sig någonting alls. De är ungefär lika stora men fina som när jag köpte dem. Vet inte om det är så i allmänhet när det gäller bergbambu men det finns säkert andra som har bättre svar på det.
ryss_борис
CITAT (DykUnderYtan @ 08-05-2010, 13:48) *
Jag har två olika sorters bergbambu, snart två år gamla men har inte sett att de skulle ha spridit sig någonting alls. De är ungefär lika stora men fina som när jag köpte dem. Vet inte om det är så i allmänhet när det gäller bergbambu men det finns säkert andra som har bättre svar på det.

Aj fan... Fast växer de långsamt är det ju svårt att se att de växt, om man inte har nåt att jämföra med.. Så hoppet är inte helt ute!
jegi
Bergsbambu sprider sig inte mer än att det tillkommer nya stammar på samma ställe som ursprungsplantan. Bambu i allmänhet växer långsamt i början men ökar på takten efter två-tre år. Väldränerat och rikligt med vatten ger bra förutsättningar.
ryss_борис
Ok, tack. Fast dock är världens mest snabbväxande växt en form av bambu, så ditt påstående var inte helt korrekt. Även om det gäller de flesta sorter tongue.gif
jegi
Okej, jag kanske var otydlig. Bambu växer långsamt i början men sen ökar den hastigheten betydligt när den är ordentligt etablerad (kryper, går och springer är ett uttryck för bambuns tillväxthastighet).
ryss_борис
Aha. Det är så det ligger till. Ganska logiskt egentligen. Ju större rotsystem mm, desto mer vatten, näring med mera kan växten ta upp.

Man kan säga att den ökar kvadratiskt då, fast då blir det ju jävligt problematiskt om växten börjar på 1 rotfl.gif

Det sista var ett skämt, för de som inte förstod tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon