Full version: Toppa tomatplantor?
Frideborg
Har sått tomat.
Plantorna har kommit upp bra.
Men nu är ?an.
Skall de toppas?
mvh Frideborg
Platinum
Nej du toppar inte tomater under tiden den drivs upp (beskär man gör man det eventuellt i slutet på säsongen).
Frideborg
Varmt tack för snabbt svar!
Frideborg
Barkis
Hej!

Tomatplatorna har nu snart nått taket på uterummet, är det ok att toppa dem nu eller skall man låta dem växa i all oändlighet?

Red Top
Det beror på hur mycket tomater du vill ha. När du tycker att du ser tillräckligt många blommor och fruktämnen kan du kapa toppen. Så gör jag.

Annars är det ju bara att låta plantan fortsätta växa. Den böjer sig vid taket och kommer att behöva bra stöd när den fortsätter att växa.
Pote2illa
[size="3"][/size] Jag har fått lära mig att man ska toppa plantorna när de fått tre blomklasar och att man ska nypa bort de flesta "tjuvarna". Då blir skörden frisk och god med lagom stora frukter.

Alla sätt är bra utom de tråkiga. tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror ju på hu länge till man kan odla tomat, med tanke på att det troligtvis är ganska många månader tills frosten säger STOP tycker jag det är något tidigt att toppa och faktiskt så måste ju inte alla tomater mogna innan frosten. Grön tomatmarmelad med timjan är ju så jättegod på ett kex med brieost på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon