annainyahuset
Hej!

Vi bor i zon 2 och har ett äppelträd (oranie) som inte ser ut att må så bra och jag är orolig för att det inte ska klara sig. Upptäckte nu under våren sprickor i stam och grenar som jag inte sett förut. Vad de kan bero på? Bilder bifogas.

Vi är nyinflyttade och trädet har enligt våra grannar inte burit någon frukt på flera år då det blivit hårt beskuret och haft mycket vattenskott. Vi har försökt att i lugn takt minska vattenskotten och fick förra året ett par äpplen. Fortfarande många vattenskott kvar dock (bifogar bild hur det ser ut nu, det här är alltså efter att vi beskurit i år, men vi planerar att ta lite mer senare i sommar).

Några tips om hur vi tar hand om det här trädet? Tror ni att det kommer klara sig? Vi har inte så bra koll själva ännu, men håller på att lära oss så alla tips är välkomna.

Tack på förhand!

[attachment=49762:Tr_dgren.jpg][attachment=49763:Tr_dkrona.jpg][attachment=49764
:Tr_dstam.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Sprickorna är ingen fara för trädet. Det ser bara ut som om det vuxit lite för snabbt men det där vallas över det var ju minimala sprickor.

Lite konstig form (blev nog aldrig riktigt uppbyggnadsbekuret så man fick 1st tydlig topp och liknande) men inget större skatbo tycker jag. Kanske bara lite lättare gallringar under JAS (sånt som pekar inåt och en del av det som pekar uppåt men inte allt och kanske ta bort någon gren där det ser tätt ut) och se till att spara vågräta grenar det är främst där frukten kommer och spring inte runt och toppa alla grenar som jag sett att många gör i villaträdgårdar. Beskär man under JAS brukar man inte få så mycket vattenskott + trädet läker bättre. Det är inte bra att beskära uppväxta träd på vårvintern, tar man bort vattenskott då kommer bara lika många till.

Det du kan göra är att ta bort gräsmatta runt trädet, äppelträd brukar inte gilla att ha gräsmatta sådär tätt emot stammen.
annainyahuset
Tack för svaret!!

vad bra att sprickorna inte var en dödsdom thanks.gif Underbart att höra faktiskt. De har kommit bara under den här vintern/våren, ingen spricka fannsi höstas.

Ja du :-) formen är lite konstig minst sagt. Det syns inte riktigt på förra bilden men trädkronans topp består av 2 meter lååånga vattenskott. Lägger till en till bild som visar själva toppen. Hur mycket av detta kan vi ta bort i augusti sen? Kapar man vattenskott som står rakt upp?

[attachment=49767:Tr_dkrona_II.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ja man tar bort vattenskott som pekar uppåt, jag skulle ta bort ca 30-50% iår och resten följande år. Istället för att ta bort varje vattenskott för sig kan det vara bättre att ta bort en större gren med många vattenskott på och man kan titta på de grenar som trädet har och lägga snittet så det blir en gren som kanske pekar utåt från kronan kvar, gärna något som är lite mer vägrätt än lodrätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon