ester
Vi har ganska kass lerjord och hittills har grönsaksodlingarna inte gått nåt vidare. Till våren vill jag anlägga grönsaksland på en ny plats och undrar om jag kan odla enbart i torvgödsel eller om det måste blandas ut med jord?
Att köpa matjord för att ganska stort land kostar en del och stället där jag vill ha mitt land är ganska stenigt och jag vill inte riskera att köra sönder grannens jordfräs.
Hästskit i torv har vi däremot gott om med "egen produktion".
Kan jag fylla landet enbart med brunnen stallgödsel på torv eller blir det för starkt? Jag vill odla lite potatis, morötter och kål.
Hannele
Då rekommenderar jag ren sand istället, med gräsklipp.

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

Nils Åkerstedt : http://hem.passagen.se/sundtrad/grasklip.htm
ester
CITAT (Hannele @ 07-01-2004, 15:19)
Då rekommenderar jag ren sand istället, med gräsklipp.

Kan man göra en kompromiss och blanda grov sand/fint grus med torvgödseln? Gödseln har vi ju ändå i mängder och måste göra oss av med och i år ska jag äntligen få min stallplan grusad/sandad. Men fin sand är ingen höjdare till stallplanen och kan jag använda grov sand/fint grus i grönsakslandet så hade jag ju fått dubbel glädje av mina många kubik stallplansmaterial.
Susanne i Linköping
Brunnen torvgödsel, rena guldet ju! laugh.gif Blandat med sand tycker jag låter bra, kanske kan bli lite starkt i början men kål vill ju ha mycket näring. Jordfräs har jag hört en del negativa saker om så det har jag aldrig testat, men har du gott om grov sand kan du ju odla ovanpå den steniga jorden istället.

Så småningom hamnar du väl nere i stenjorden i alla fall när du skördar rotfrukter men då kan du väl försöka plocka bort så mycket sten som möjligt samtidigt?

Gissar en inte alltför erfaren odlare som är grymt avundsjuk på torvgödseln!! ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vet du vad? Lägg energin på att göra upphöjda bäddar ca 40 cm höga ( kanske dubbla europa-pallkragar?) och så kör 100% av det underbara svarta guldet Du har men lämna den översta 15-20 centimetrarna och fyll på där med en blandning av sand och kompost och vad Du har . Så kan Du plantera direkt :-)
Lägg sedan upp en hög ( nånstans) som får ligga till sig(minst ett år) och som Du använder som påfyllnad varje år blandat med lite av det svarta guldet.

Med upphöjda odlingsbäddar slipper Du ta bort stenarna i backen, slipper fräsa det enda är att Du bör rensa ordentligt och ploppa dit några tidnignar ( om det inte är kirskål mm värstingar för då är det odlignsväv som gäller - geotextil)

Detta kommer att vara kalas för Din kål mfl bladgrönsaker. Potatisen gillar det däremot inte och det är värt att anlägga en mkt mera sandblandad bädd för morötter då de får alltför yvig blast och grenar i näringsrik lerjord. även näringsrik jord ger greniga rötter. Potatisen hade jag kört i 'vanlig lerjord' med lite gödsel adderad, har Du vedaska hade jag tillsat vedaska tilll potatislandet hellre än halvbrunnen torvgödsel. Förutsatt att det är grävt i höstas förstås.

Det grävs komiska mängder av grovt grus/sand för att göra skillnad i lerjord och det försvinner mkt snabbt. Därmeot är kompost stallgödsel kanon att fixa till det ( ju mer ahumus ju bättre) och ett mkt bra knep är att TÄCKA odlignslandet på hösten. Lägg en pressening / plast på den så är jorden helt superlucker å fin på våren. Det här med höstgrävning och frosten skall spränga kokorna varje år som man läser i varje trädgårdsbok är bara gammel skrock. Addera svart guld på hösten å täck så ser det kalas ut på våren. Maskarna gör sitt och presenningen förhindrar att jorden blir alltför kladdig.

Glada hälsningar ifrå n ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon