Full version: Penny Lane
flouee
Jag var på Bogrönt idag, och kom hem med både Kordes Aloha och Linnaeus. Det var tur att jag inte var där längre, för det fanns alldeles för många andra rosor som jag gärna hade köpt!

I affären annonserade de om rosen Penny Lane som såg väldigt fin ut. Jag funderar på om den kan bli bra vid mitt staket (ca 1,4m högt), men blir den för stor för det? Det är zon 2, soligt, men ganska blåsigt.

Tanken var att den ska sitta bredvid Kordes Aloha och Constance Spry (eller Jasmina), men blir det en märklig blandning vad gäller rostyp? Kordes verkar ganska "rufsig", medan Penny Lane har en mer graciös blomma? Jag tänkte att det aprikosa i penny lane kanske blir fint ihop med alohan, men tja. Vad tror ni? Både ang storlek och färg/rostyp?

confused.gif

Kajsa
Du bor i zon 2 där ska väl Penny Lane klara sig bättre men hos mig blev det aldrig något, den frös hårt och fick aldrig någon storlek, tvivlar starkt på att den klarar zon 4 som Bo Grönt skriver. Har även haft Jasmina och det var samma visa med den, för klen för att klara sig hos mig, båda rosorna är borta idag.
Läs om båda i AOT/Roslistan för att se vad andra tycker, dom är inte med i LÅG/Rosbibeln.
Constance Spry blir riktigt stor, den klarar blåst, dom andra vill nog ha lite varmare lägen.
flouee
Hm, ja det verkar som om Penny Lane kan vara lite kinkig. Å andra sidan är det ju nästan bara bra om om hon inte blir för stor hos mig, med tanke på stakethöjden smile.gif

Vad tror ni om den här matchningen:

Rhapsody in Blue - Kordes Aloha - Penny Lane - Constance Spry - Etude

Jag har redan alla förutom Penny Lane, fast oplanterade. Ska jag byta plats på någon? Eller ersätta Penny Lane med ngn som passar bättre?

(Alternativ jag tycker ser fina ut är Compassion, Eden Rose 88 eller kanske Gerbe Rose, men det handlar bara om hur de fungerar med de andra jag redan har)

*velpotta*
Ezereht
Eden rose 88 är det någon som försöker sälja på tradera 3 st. Kan ju vara värt att kolla, jag vet inte.
Kajsa
Tycker du kan byta ut Penny Lane mot Bonica Cl

Bonica Cl den växer fort och blir 2 - 3 m, klarar blåst och kyla, zon 5

( utom denna ruskiga vinter då den frös hårt, men aldrig annars )

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon