caledonia
Vad är bäst, att direktså eller förkultivera squash och pumpa? Och om jag gör det nu, hinner det komma upp tillräckligt?

Aqvakul
Bor du i södra Sverige så skulle jag absolut rekommendera direktsådd. Förkultivera innebär inte någon större "tidsvinst" så här sent och kräver en massa jobb f.f.a. i form av successiv avhärdning.
Åsa, mälardalen zon 2
Du är definitivt inte för sent ute jag ska börja förkultivera mina nästa vecka, du kan direktså i zon 1. När squashen väl sätter fart och växa så växer de ganska snabbt och göder och vattnar man så sätter de massor av frukter (ofta fler än man äter upp).
caledonia
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2010, 19:20) *
Bor du i södra Sverige så skulle jag absolut rekommendera direktsådd. Förkultivera innebär inte någon större "tidsvinst" så här sent och kräver en massa jobb f.f.a. i form av successiv avhärdning.

Ja, jag vill helst inte förkultivera...
Jag bor i zon 1, så jag tar från ditt inlägg och Åsas att jag kan slippa det wink.gif

Då avvaktar jag några veckor och direktsår när det blivit något varmare. Tack!
katah
Jag är galen och sår inne, började med squashen ett par dagar sedan och inom ett par dagar ska jag så 70 pumpor , jo inne. wink.gif
men innan dess måste jag få ut gurkor och meloner i växthuset och alla hundratals småttingar ut från växthuset ut till avhärdning i altanen , där jag kan täcka dom vid ev. forst.

Förra året tog frosten i juni ( zon 2 ) hälften av mina pumpor och jag fick hastigt direktså mycket.
Men det gick bra det med !
Men jag vill plantera plantor av två skäl.
1) alla gror inte , och jag vill utnyttja området så maximalt det går, så med plantor har jag " koll"
2) förra året var trädgårdssniglar på dom nysådda plantor rätt rejält, men större förodlade plantor klarade sig mycket bättre. jag fick jobba mycket för att skydda dom små.

En bra skydd då när plantorna var väldigt små och vi skulle åka i väg några dagar, var
keso-burkar där jag tog bort botten. , plantorna fick ändå lite sol in och vatten,
men sniglarna orkade inte jobba sig in där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon