Hej!
Har problem med ett ca 30 år gammalt äppelträd (ngn okänd svagväxande sort som bär frukt på hösten) som håller på att tappa barken. Vet ej vilken sorten är men den frukt trädet burit har ofta varit prickigt av ngn sjukdom och gett dåligt med frukt.
Trädet har också haft ngn form av ohyra på grenarna som liknar gles bomull.
Kan någon ge råd kring om och hur vi kan hjälpa trädet att läka eller om vi skall ge upp och såga ner.
Trädet beskars kraftigt för ca 2 år sen pga utrymmesbrist.
Tacksam om råd och hälp.
Tack/Rosali
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2010, 19:57
Barken ser inget konstig ut tycker jag. Träd växer ju på tjockleken så att lite bark trillar bort ibland kan nog inte vara någon fara och antroposoferna håller ju på och borstar bort all bark hela tiden och det verkar ju funka.
Prickig frukt brukar vara skorv och det enda man brukar göra mot den svampen är att kratta upp löven på hösten och gräva ner dem eller slänga i sluten kompost. En mycket vanlig svampsjukdom som nästan alla träd får inget att såga ner trädet för.
Bomull på grenarna: Bor du i södra sverige? Blodlus ser ut som bomullstussar men den finns bara i södra sverige. Åtgärd borsta bort lössen med en grov borste. Ska man plantera nytt kan det vara bra att försöka få tag på äppelträd ympade på MM106 det är en av de få blodlusresistenta grundstammar som finns i handeln.
Inget av dessa åkommor behöver man såga ner träd för. Platsbrist kan man dock ibland såga ner träd för, äppelträd brukar ju inte bli så värst fina eller produktiva ifall man kapar dem hårt för utrymmesskäl.
Tack för svar. & tips. Skall prova dina förslag på åtgärder. Träder står i stockholm så det är södra Sverige.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2010, 17:14
Isåfall har lössen vandrat norrut, med söder menade jag runt Skåne för det är nog där de brukar vara vanligast men med klimatförändringar vandrar ju även ohyran norrut.
Hej
själv jag tycker att bränna bladen som Svamp skada på grund att om jag blandad dem med komposten ska de skada andra.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.