Har 10 boxar stående i fönstret. Driver upp drygt 500+ blommor eftersom jag håller på o ska anlägga en stor rabatt. Rabatten är grävd o fixad. Men min förhoppning till att dessa pluggboxar skulle hålla vad de lovat är rätt ljummen nu. 1 mån har gått o under den tiden har det mesta börjat växa hur fint som helst. Sen läste jag att man bara skulle ha ca 5 mm vatten i tråget. Jaha, då hällde jag ut överflödet. Efter ett tag märker jag att blommorna saktat in o en del tar sig inte alls. Då visar det sig att flera pluggar är snustorra o plantorna helt enkelt börjat dö. Jahapp, då var det till att börjat spruta trots all fukt på insidan som bildas. Hällde på mer vatten igen men det hjälpte föga. En låda med Blomsterlin hade varit jättefin för att bara knappt en vecka senare vara helt vissna o tråkiga. Det var i samma veva som jag upptäckte att det var torrt i pluggarna. Har redan fått börja om två gånger pga katter som vält ner dem, en katt la sig på 3 lådor som stod o luftade o så var ca 70 Tagetes borta. Har tryckt ner nya fröer vid 2 tillfällen i olika lådor där det varit segt, o en del har tagit sig, andra inte alls.
Vad har jag gjort för fel o hur kan jag rädda detta projektet om det ens går?????
Är så osäker på hur dessa plantor ens ska se ut efter en månads odling, har inget att jämföra med. Min mors Tagetes tex är 2 mån gammal men 4-6 gånger så stor som mina. Förvisso är mina dofttagetes som bara ska bli ca 20 cm höga medan hennes är vanliga 40-60 cm men ändå. Är extremt orolig nu!
Nästa gång köper jag stora pluggbrätten som odlare har + lampor o kommer bra mycket billigare undan också!