Full version: Pluggbox?
redz0nia
Har 10 boxar stående i fönstret. Driver upp drygt 500+ blommor eftersom jag håller på o ska anlägga en stor rabatt. Rabatten är grävd o fixad. Men min förhoppning till att dessa pluggboxar skulle hålla vad de lovat är rätt ljummen nu. 1 mån har gått o under den tiden har det mesta börjat växa hur fint som helst. Sen läste jag att man bara skulle ha ca 5 mm vatten i tråget. Jaha, då hällde jag ut överflödet. Efter ett tag märker jag att blommorna saktat in o en del tar sig inte alls. Då visar det sig att flera pluggar är snustorra o plantorna helt enkelt börjat dö. Jahapp, då var det till att börjat spruta trots all fukt på insidan som bildas. Hällde på mer vatten igen men det hjälpte föga. En låda med Blomsterlin hade varit jättefin för att bara knappt en vecka senare vara helt vissna o tråkiga. Det var i samma veva som jag upptäckte att det var torrt i pluggarna. Har redan fått börja om två gånger pga katter som vält ner dem, en katt la sig på 3 lådor som stod o luftade o så var ca 70 Tagetes borta. Har tryckt ner nya fröer vid 2 tillfällen i olika lådor där det varit segt, o en del har tagit sig, andra inte alls.

Vad har jag gjort för fel o hur kan jag rädda detta projektet om det ens går?????

Är så osäker på hur dessa plantor ens ska se ut efter en månads odling, har inget att jämföra med. Min mors Tagetes tex är 2 mån gammal men 4-6 gånger så stor som mina. Förvisso är mina dofttagetes som bara ska bli ca 20 cm höga medan hennes är vanliga 40-60 cm men ändå. Är extremt orolig nu!

Nästa gång köper jag stora pluggbrätten som odlare har + lampor o kommer bra mycket billigare undan också!
Wilmer
Jag har använt pluggboxar många år med belåtenhet.. Men 5 mm har jag aldrig mätt upp, vattnar så det når botten på pluggarna och lite till, så suger det upp fint. Når vattnet inte jorden torkar det, är det det som har hänt dig? Vattnet hoppar ju inte upp till jorden så att säga.. När det bara är frön som ej grott sprayar jag ovanifrån, känns som om det blir onödigt blött annars = varning för ruttnande frön.
octachoron
Jag tycker att för vissa typer av plantor så är pluggboxen utmärkt.
Dock krävs det samma typ av plantor i en pluggbox eller samma groningstid.
Sedan är det svårt att få fram hur man ska vattna, jag brukar göra så att jag fyller tråget under pluggboxen ända upp och låter det stå i en kvart och sedan häller av vattnet.
ingrids
Jag har lite dålig erfarenhet av att vattna underifrån (jag gör det tydligen för blött och så får jag flugor) så jag vattnar försiktigt ovanifrån istället. Eftersom mina sådder stod svalt för att gro så hade de redan tittat upp ordentligt när det blev dags att vattna första gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon