Full version: Djävulsblomma
adrian
Är det någon som har en bild på denna växt?

Jag tror den heter "djävulsblomma"...
yla
kan det vara den här du menar
djävulsklo
adrian
Nja...
Nu vet jag inte om namnet var rätt..
Jag tror att blomman skulle vara svart till färgen...
yla
mja då blir det knepigt
Åsa K, zon 1
Vilken blomma är det?

Jag har knölar av Dracunculus vulgaris coh den skall bli svartlila. Kallas djävulsblomma eller drakblomma.
Säljer knölar om någon är intresserad.
kerstin z5-6
kan det vara denna ?

Tacca chantrieri The Bat Plant
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-01-2004, 15:57)
Tacca chantrieri The Bat Plant

En sån måste jag bara få tag på!!! wub.gif wub.gif wub.gif
yla
JÄTTESNYGG vill också ha rolleyes.gif
adrian
wow...
Den ÄR grymt vacker... blink.gif

Någon som har den i sverige?
vickeva
Fantastisk blomma, finns den på riktigt???
Betty
Har hittat den hos Rara Växter! Finns både vit och svart. 30:- för en fröpåse! biggrin.gif
http://www.raravaxter.com
Helen i Piteå Zon 5
Den finns att köpa hos välsorterade trädgårdshandlare, minns inte vilken årstid, men på affären där jag jobbar har vi haft några exemplar till försäljning, fråga hos någon. /Helen
(påminner om fredskallor med stora blad och kostade ca. 400:- stora exemplar)
kerstin z5-6
ja biggrin.gif Gillar fukt o varm miljö på sommarhalvåret-ganska torrt i krukan på vintern , frö finns även bla hos Thomson o Morgan
Har för mig att det var tidig vår då jag köpte min.
Har väl idealförhållande nu ovanför min lilla innedamm med stilande vatten o ånga , men ska gå att klara inne med om man håller luftfuktigheten uppe
kallas även devils plant "ögonen " följer en vart man går ..hihi smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, då vi fick denna blomma till affären så kollade jag lite ute på nätet för att få lite fakta om plantan. Såg då någonstans att man hade taccan i odlarskåp för miljön skull, så din planta Kerstin lever ju på ett perfekt ställe. /Helen
Eva i Skåne
Vilken otrolig växt. När jag såg bilden var jag övertygad att det var en fejkad bild och att det stod en människa i mitten med en mantel eller liknande runt sig, men det låter ju på er som om växten verkligen finns. smile.gif
Alpiner i Halmstad
Taccan kom i handeln för några år sedan. Vi fick en planta som vi hade i vårt uterum tillsammans med orkidéerna. Men inte ens där räkte luftfuktigheten till för att plantan skulle utvecklas som vi önskade.
Det blev i stället så att taccan fick tacka för sig och vända om.
Däremot odlar vi djävulsklon mellan kalkstensskärvor i vårt stenparti.
Det är en spännade alpin som inte har någon naturlig pollinatör hos oss. Humlorna försöker ibland att bita hål på blomman och den vägen komma åt blommans godsaker.
oldwolfie, det var väl denna blomma Du tänkte på.
Åsa K, zon 1
Jag köpte också den här Taccan för två år sedan..... sad.gif

Men den kräver oerhört med luftfuktighet annars torkar blad och blomknopp bort. Försäljaren sa att den bör odlas i växtskåp för fuktens skull .....men jag trodde i min enfald att det fixar sig säkert smile.gif

Den kostade 400 kr. Jag slängde den!
kerstin z5-6
Tja vi får se om jag får den att blomma om -annars får man väl bygga ett akvarium " utan vatten ..till den smile.gif
yla
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 08-01-2004, 09:15)
Taccan kom i handeln för några år sedan. Vi fick en planta som vi hade i vårt uterum tillsammans med orkidéerna. Men inte ens där räkte luftfuktigheten till för att plantan skulle utvecklas som vi önskade.
Det blev i stället så att taccan fick tacka för sig och vända om.
Däremot odlar vi djävulsklon mellan kalkstensskärvor i vårt stenparti.
Det är en spännade alpin som inte har någon naturlig pollinatör hos oss. Humlorna försöker ibland att bita hål på blomman och den vägen komma åt blommans godsaker.
oldwolfie, det var väl denna blomma Du tänkte på.

hej Alpiner jag vet inte riktigt wub.gif
för de bilder som finns på nätet liknar inte din
men din e jättefin
djävulsklo har man i vissa örtpreparat
fast jag e inte så insatt i den sorten
men de va därför jag visste att det fanns en sådan wub.gif

men en sån som du har verkar helt klart jättespännande o vacker o speciell
heter den djävulsklo? får den kloliknade frön? visst ja du sa att humlorna inte kommer till va synd annars hade du kanske haft frön o dela me dej av wub.gif
adrian
Djävulsklon är en köttätande växt tror jag faktiskt...
Visste du det?
Alpiner...?
Mvh Dick
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon