Full version: rosförslag?
andrea75
Jag har tänkt att anlägga två trekantiga rabatter på varsin sida om min veranda. De blir ca 4,5m långa och det är 1,2m upp till fönster. I dessa hade jag tänkt ha gammeldags perenner och Austinrosor. Funderar på Mary Rose och A Shropshire Lad. Är jag helt fel ute i mina rostankar? Har någon några andra förslag? Vill gärna att de remonterar.
flouee
Mary Rose planterade jag i höstas efter uppmaningar från bl a Kajsa, så den tror jag kommer att bli jättefin!

Jag har dessutom planterat Winchester Cathedral (vit) och William Shakespeare 2000 (röd). Alla tre sorter har klarat vintern jättebra!

En tanke är att plantera flera av samma sort nära varandra, för att få en ordentlig buske. Mary Rose blir nog buskig ändå, men av de andra har jag planterat två plantor av varje.
Kajsa
Så gott som alla Austinrosor remonterar och doftar gott ! Mary Rose är en pärla, tuff och blir en buske, köp gärna den.
A Shropshire Lad blir ganska hög 1.5 m - 2 m

Eglantyne blir ca 1.20, frisk ! Ljusare än Mary Rose

Crown Princess Margareta, tuff ros som jag haft länge, blir ca 1.5 m

Charles Austin, frös ner i vinter men kommer med nya skott nu, ca 1.5 m, den har jag haft många år.

Mary Rose, ca 1.5 m, normala vintrar fryser den inte ner, men det gjorde den en del i år.
Favorit som jag har fem st av.

Titta i mitt album/Austin rosor där har du fler

Och välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
andrea75
Tack för så bra tips! Har varit inne och tittat i dina album mycket Kajsa-vilken inspiration rolleyes.gif. Gillar speciellt dem som går i rosa, ljus aprikos och vitt. Funkar Mary rose, Elegantyne, Heritage, Winchester Cathedral ihop? Bladmässigt-färgmässigt? Behöver ju nog egentligen bara 2-3 olika men man blir ju så sugen confused.gif Är det nån som kanske är mindre frisk eller på något annat sätt ett svart får tex höjd, zon...
Kajsa
Av dom du räknar upp blir Mary Rose en fyllig buske, den du ser på bilden här i tråden är bara en ros, den skiljer sig och blir snabbt 1.5 m. Enligt Rosbibeln LÅG blir alla dessa 1.20 x 1 m men det stämmer inte riktigt här. Eglantyne och Heritage bör sättas ihop gärna 2- 3 st av varje för att inte se pinniga ut, dom kan dra på till 1.5 m mot hösten har jag sett. W. Cathedral blir bara ca 80 cm här en liten ros jag är lagom nöjd med.
Färgmässigt blir det fint, alla dessa rosor kan få svartfläcksjuka mer eller mindre, olika år. Ska ha soliga lägen, gödning varje år, bästa jorden. Köp gärna 50 - l säckar med rosjord när du planterar. Dom mår bra av att klippas ner varje år, men jag brukar inte klippa mina Mary Rose för jag vill ha en buske, men i vinter frös även Mary Rose ner som så mycket annat i rosväg.
Mary Rose klarar zon 4 - 5 normala vintrar, dom andra är klenare men ingen har frusit bort här i vinter så jag tycker Austinrosorna sköter sig bättre än vanliga rabattrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon