Hej
Jag har lite växter som jag oroar mig för. De syns inte till ännu, bor i zon Åland. Det är Skuggliljor och
Fingerrodgersia, tror jag den hette. Och så har jag Blåblomma, som jag i och för sig visste att kanske
inte klarar våra vintrar. Täckte dessa ordentligt med björklöv och granriskor. Är det bara så att de är
sena ?
Hälsn Tepa
ingrids
09-05-2010, 16:30
Mycket verkar vara sent i år. Om jag förstår senaster verisionen av zonkartan rätt räknas Åland som svensk zon 4, så det kanske inte hjälper dig att min zon 5 rodgersia ännu inte grönskar. Den har någon sorts fast knoppliknande historia i jordytan dock, som inte ger efter när jag klämmer försiktigt. Jag tolkar detta som att den i alla fall har planer på att komma igång ganska snart.
Exakt, Ingrids, Det har två av mina tre också. Som hårda klumpar vid jordytan. Den tredje lossnade helt när jag
rörde vid klumpen, fanns inga rötter. Men de två andra sitter som berget. Skönt att höra, då finns det hopp. Tack.
Hälsn Tepa
ingrids
20-05-2010, 22:49
Nu har min rodgersia börjat titta på med ytte pytte blad - hoppas det betyder att din också börjat grönska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.