Hej,
Har en nybörjarfråga om gödsling. Har ett grönsaksland bestående av lerjord i mälardalen som jag fått ta över för i år. det har odlats ett par år i landet och jorden är ganská fin. Men jag är osäker på näringen.
i höstas grävde jag ner några kilo (halv)brunnen hästskit per kvadratmeter. Nu undrar jag hur mycket näring som finns kvar om man gräver ner på hösten? har det helt lakats ut eller finns det mesta kvar? Är osäker på om jag ska tillföra mer gödning, koskit på påse får det bli isf, nu innan jag sår. Kan också nämna att jag grävde ner rätt mycket barkmull nu på våren för att lätta upp lerjorden.
Aqvakul
09-05-2010, 11:09
Jag tror att du har rätt bra gödslat som det är för de flesta köksväxterna. Potatis ska t.ex. inte ha för mycket gödsel. Det behöver däremot en del bladgrönsaker som sallad och kål. Då kan man ge dem några gödselgivor när de börjat titta upp. Kycklinggödsel eller NPK är då att föredra, då det ger ett snabbt tillskott av kväve.
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2010, 11:13
Lerjord binder ju näringen bättre än lättare jordar så en del finns nog kvar, nu hade vi ju mycket snö på många håll så en del kan ju ha lakats ur av smältvattnet.
Om du ska vräka på mer beror ju lite på vad du ska odla är det näringskrävande växter typ kål, squash, pumpa och liknande så kan du gräva ner mer. Är det grödor som inte behöver så mycket ex. baljväxter, sallat och liknande så kan du skippa gödningen innan sådden. De flesta grönsaker mår dock bra med tillskottsgödning när de är i full tillväxt, speciellt näringskrävande grödor vill ha mera mat när de växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.