Full version: Köpenhamn, tips
evaisa
Hej!

Jag tänker ta en tur till Köpenhamn och undrar om ni har tips på bra "Blomställen". Både där man kan köpa krukväxter och där man ser häftiga växter.

Eva
Ålgryte
Botaniska trädgården med sitt växthus var ett måste för mig när jag de första gångerna var i Köpenhamn. wub.gif
Numera försöker jag alltid att hinna med ett besök på blomstermarknaden vid Nörreport, där jag köpt fantastiska Helleborus för en spottstyver jämfört med Sverige (sist kom jag hem med 4 st whist.gif olika sorter)
Även andra sommarväxter, snittblommor och höga tulpaner på lök wub.gif har jag köpt där.

På Tivoli har de ofta vackra blomsterarrangemang. En jul var parken fylld av röda (riktigt julröda!) hyacinter!

Go' tur!

PS Har du möjlighet så titta in hos Trädgårdspaletten i Malmö på vägen! Fantastiskt växthus där de också har försäljning! smiley_small_hug.gif
evaisa
Tack Ålgryte!

jag har hört talas om trädgårdspaletten och vill gärna åka förbi där, men tåget gör liksom inte det sad.gif

Nörreport skall jag försöka komma förbi!!!

Eva
teo
Fast tar du tåget till Köpenhamn kan du ju kliva av i Svågertorp strax innan bron, de hävdar på hemsidan att det är gångavstånd dit från stationen.
Aqvakul
CITAT (teo @ 10-05-2010, 17:36) *
Fast tar du tåget till Köpenhamn kan du ju kliva av i Svågertorp strax innan bron, de hävdar på hemsidan att det är gångavstånd dit från stationen.

nästan 2 km...
Bengalow
Håll i pengarna och lär dig att räkna på danska. Expediter ser som en sport att lura svenskar, om det så bara rör sig om 1-2 kronor!!
mojan
Den danske "blomkonstnären" Tage Andersen hade/har en butik/utställning nära Ströget. Mycket vackert och inspirerande.
Det var några år sen jag var där så bäst att kolla om han är kvar där innan. Den mannen har ju många järn i elden.
evaisa
Å tack för alla sorters tips!

Vädrets makter var inte nådiga så blomstermarknaden fick hoppas över. Fyra grader plus, hällregn och blåst var varken plant eller människovänligt. Tyvärr stannade inte göteborgståget i Svågertorp.

Men en mycket vänlig plantmänniska i Danmark gav mej två fina blad av sansevieria kirkii coppertone - alldeles gratis. En annan vänlig person....... gav mej ett blad.... från ett känt växthus...... och två snälla danskar gav mej husrum.

Mötte inte en enda stygg dansk :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon