Digger
Hej! Jag har planterat ett nyinköpt äppelträd men det saknar en distinkt topp. Man har av någon anledning beskurit det, dvs kortat in grenarna och den översta grenen har jag nu böjt upp genom att binda fast den vid en kraftig stör. Frågan är om det är rätt? Det kommer ju att se konstigt ut annars om det inte får någon topp utan bara grenar som växer åt sidorna! Har jag gjort rätt?

Här är en liten bild så ni fattar vad jag menar (före och efter):
[attachment=49782:nytopp.jpg]
Cilla
Så här unga spolingar klarar att reda ut det mesta, men man kan hjälpa dem som du gjort också. En topp vill alla unga äppelträd ha, och antingen låter man dem bilda en själv eller så påskyndar man det hela som du gjort. Så länge som stör och bidningsanordningar inte skaver och inte är fästa i marken så är de bra. Och efter denna växtsäsong, dvs i skutet av juli ungefär, så ska bidningsanordningar bort. Behövs det sätter man dit dem nästa år igen.

De stöd du i övrigt har för trädet för att det ska stå stadigt i marken ska leva sitt eget liv och är till för rötternas stabilitet, inte för att kronan ska "gipsas" i stilla läge. Toppstödet är en annan sak för att räta upp en ny topp. Sätter du toppstödet i backen också så rör sig inte trädet som det ska för att själv skapa styrka.
Digger
Aha, tack, jag sprang genast ut och tog bort stören som jag naturligtvis kört ner i marken. Nu är toppen uppbunden på en stör som i sin tur är fastbunden på stammen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon