ingrids
Efter den kalla och långa vintern var jag helt övtygad om att min lilja som stod i kruka ute lämnat in. (Om man ska vara petig la moderlöken av förra sommaren, men smålökarna frodades sommaren som var.) Bestämde mig för att plantera en storblommig ros, Queen Elisabeth, i krukan och odla den som ettårig. När jag så började pilla runt i krukan (med händerna tack och lov) hittade jag flera små liljelökar i full färd med att gro. Nu ångrar jag lite att jag satt en taggig ros i krukan för jag kommer att behöva jaga liljebaggar ... Nästa år är lökarna kanske stora nog för en mer central plats i sin kruka smile.gif
Mårbacka
Alltid kul med överraskande överlevare!
Vet du vad det var för sort på liljan?
ingrids
Ja, det var just det. Senaste gången jag faktiskt tog mig till stora trädgårsmässan är ungefär fem år sedan och jag tror jag plockade lökar från de där holländarna som annars ibland säljer tveksamt härdiga lökar. En asiatisk lilja, tror jag, som är överlevaren av en liten grupp på en gul, en orange och en mörkt brunröd och det är sådär typ fyra år sedan de två andra dog och jag minns inte färgen på den som är kvar ...

Trodde ju aldrig att de skulle överleva alls i kruka i zon 5 så jag odlade dem som ettåringar utan fjäsk - ingen speciell jordblandning, ingen vintertäckning - och var helt oförberedd på att den började titta upp våren efter och blommade i någon av ovanstående färger.

Funderar på om den kan vara värd att föröka och sälja på trädgårdsföreningens marknad eller så, efter den här vintern är jag beredd att tro att den tål allt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon