Siv i Bollnäs
Jag har suttit och letat på nätet efter odlingsanvisningar betr. Juniperus Squamata ´Blue Star´ (Himalaya dvärg blå-en) som vi tänkte försöka med i ett stort stenparti på tomten. Men jag har inte lyckats få reda på hur djupt rotklumpen ska sättas, hur djup jord det måste vara och av vilken beskaffenhet. Den ska bli högst en halv meter hög, så det är en låg buske, vilket är bra. Men surt eller kalkhaltigt, eller vanlig allround bra trädgårdsjord??
Siv confused.gif
Gunilla T
Jag har inte just den namnsorten av Juniperus squamata men däremot `Blue carpet´ som jag planterade för kanske 4 år sedan. De kräver inte surjord och planteras i samma höjd som de står i krukan. Vanlig jord, gärna grusblandad för dräneringens skull blir nog bra.

Ett litet tips när man vill ha lite "basic" info om växter är Zeta´s katalog. Där finns zonangivelser, växter som kräver surjord är markerade och så ett omdöme, subjektivt visserligen men ändå. Jag har alltid katalogen i väskan när jag handlar växter.

http://www.zetas.nu/Bilder/produkter/Katalog_2010.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon