En låda som är ~30cm över marken. Behöver man isolera den och isåfall hur ?
CITAT (joz @ 09-05-2010, 19:33)

En låda som är ~30cm över marken. Behöver man isolera den och isåfall hur ?
edit : skulle det fungera med frigolit, isåfall hur tjock behöver man ?
ingrids
11-05-2010, 15:55
Baserat på erfarenhet och att ha både läst och haft åsikter i andra trådar tror jag att jag sammanfattar det hela såhär: om det du planterar är härdigt i sisådär 2 zoner kallare än läget där lådan står behöver du inte isolera lådan om den är någorlunda stor.
Det du vill undvika är att lådan tinar/fryser många gånger under höst-vinter-vår, vilket är värre för växterna än att jorden fryser till en isklump och förblir så, och stora jordvolymer byter inte temperatur så fort så stor jordvolym isolerar liksom i sig. I en liten låda vinner du skydd mot temperaturväxlingar genom att isolera med t.ex. frigolit eller bubbelplast. Har du känsligare växter, typ härdiga på friland i den zon lådan står, vinner även en stor låda på att isoleras för extra skydd mot temperaturväxlingar för då behöver du helt enkelt fjäska för växterna (min tolkning av det jag läst).
Jag hade inte isolerat den så att den alltid är isloerad utan i så fall satt några frigolitskivor eller bubbelplast när det börjar bli kallt.
Tror jag lägger dit lite tunnare 3cm frigolitskivor då för och va på den säkra sidan. Lär ju vara svårare och få dit dom när allt är färdig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.