juniorkickstart
Hej alla blomtokiga, skulle behöva hjälp med svar på en fråga. Har fått lite blad från streptocarpus som jag har stuckit ner i jord och jag har gjort på lite olika sätt, klippt av en bit där nere och sedan stuckit ner några centimeter i jorden, har även delat det på mitten längs nerven och stuckit ner en sida, sedan har jag klippt den andra sidan i småbitar och stuckit ner. Allt detta då i en del olika krukor såklart. Nu till min fråga, alla blad och blad-delar slokar, utan undantag. Betyder de att dom vissnar eller att jag gör fel på något vis? Det är ju rätt stor skillnad från de där spänstiga fina bladen... nu bara hänger de ner längs med krukan. Någon som vet varför och om jag bör oroa mig? De är ju så fina och jag vill så gärna att de ska ta sig!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Plast över det måste vara nästan 100% luftfuktighet om sticklingar så de inte avdunstar under rotningen då de inte har något att suga upp vatten med.
juniorkickstart
tack! ska det vara lufthål i påsen med eller hur brukar man göra? är inte van att sätta med plast över!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan göra något lufthål + blir det mycket kondens kan man vända på plasten/plastpåsen någon gång om dagen så det blöta hamnar på utsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon