Allexandra
09-05-2010, 19:43
Köpte 15 st jordgubbsplantor idag. Vet inte ens var jag ska sätta dom... =)
Har rätt stor trädgård men mest gräs. Tänkte gräva upp en bit och göra ett litet jordgubbsland.
Kan jag sätta ut dom nu? Är det "rätt" tid?
Hur tätt får dom lov att stå?
Hur ofta ska jag vattna?
Måste jag gödsla? Kan kanske få tag på gödsel men ska jag sprida det PÅ plantorna eller runt om?
Och vad händer i höst/ vinter? Kan jag bara låta dom va? Kommer dom upp nästa vår?
Tack för svar!
//Supernybörjare
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2010, 19:50
Om de stod utomhus i trädgårdsbutiken borde de vara avhärdade och vana vid utomhustemperaturen = du kan plantera dem ute utan problem.
Om de stod inomhus så kan de behöva avhärdas + det kan vara bra att täcka med 1-2 fiberdukar i början ifall de in te är vana vid lägre nattemperaturer.
Runt 30cm planteringsavstånd kan vara bra. Det är bra om du jordförbättrar och gödslar med kogödsel innan plantering plantorna ska ju stå där ett tag de är fleråriga och återkommer år efter år.
Här kan du läsa mer om jordgubbsodling
Allexandra
09-05-2010, 19:55
Tack Åsa!
Jag köpte dom på marknad (ute) och vet inte riktigt var dom var innan...
Tack för länken. Ska in och kika direkt.
Jag pratar mig alltid varm om markduk med jordgubbar.
Det är viktigt att göra landet i bra ordning och gödsla,
men sedan när du planterar kan du breda ut en markduk ( en lätt svart sådan)
och klippa ett kryss på den på rätt avstånd.
Sedan är det bara att plantera jordgubbarna och se till att plantan kommer upp i ytan genom krysset.
Du slipper ogräset helt och få rena jordgubbar.
Vissa ställen har jag täckt väven med täckbark, men andra låter jag det va.
Jag har odlat jorgubbar så snart 10 år ( jo bytt plats har jag gjort succesivt ) och alltid varit lika nöjd med väven !
therese.kvist
12-05-2010, 17:58
Det är bättre o ge mer gödning på hösten, blir det för mycket på våren blir det mest blad!
Precis, gödsling ska göras efter skörd annars blir det mer blad än bär.
Men vid nyplantering så är det så klart bra med lite gödsel i jorden.
Om du inte har problem ed sniglar så kan do också lägga ut hö eller gräsklipp runt plantorna. Detta förhoindrar jordgubbarna från att ligga direkt på marken och därför börja mögla. Gräsklippet ger ju också lite gödning och förhindrar ogräs från att etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.