Full version: Stickkunnig?
Gåsis
Jag har hittat mönster på lettiska vantar som bara är sååå fina. Men mitt problem är att jag inte är van att sticka med tre färger samtidigt. Hur håller man reda på nystanen och snor garnet? Är det någon som har något fiffigt förslag?

/Åsa
netha
CITAT (Gåsis @ 09-05-2010, 21:47) *
Jag har hittat mönster på lettiska vantar som bara är sååå fina. Men mitt problem är att jag inte är van att sticka med tre färger samtidigt. Hur håller man reda på nystanen och snor garnet? Är det någon som har något fiffigt förslag?

/Åsa

Svårt att förklara uan att sitta bredvid ... men som jag har gjort ... du snor de olika färgerna om varann
så att det inte blir långa trådar när du byter färg.
Gåsis
Jag har inga problem med att sno trådarna, tror tom jag är för bra på det för det blir bara rot i nystanen. Jag kan som inte sno åt ömsom håll.

/Åsa
netha
Menar .. ha alla färger med och sno dem runt varann lite så att det inte blir långa öppna trådar.
ingrids
Håller med netha, man låter allt löpa med och slår den färg som löpt med runt färgen man släpper och börjar sticka med den tredje (var mer begripligt i mitt huvud, jag lovar). Ibland blir trasslet hopplöst och då harjag helt enkelt ryckt av en av trådarna, stickat den ut till kanten och skarvat. Det jag tyckte blev svårt var att hålla "löpet" så slackt att det inte drog ihop arbetet och gjorde det mindre elastiskt i breddled.
pejori
Jag brukar lägga varje nystan i en liten plastpåse och knyter en bit tråd om, så nystanet ligger kvar i påsen.
När trasslet blir för stort (kan heller inte sno åt olika håll) tar jag påsarna och "knypplar" upp trasslet.
Fungerar bra här. tummenupp.gif
Gåsis
Tack för hjälpen, det känns skönt att det inte bara är jag som får till det rotigt. Jag får helt enkelt gilla läget och trassla upp emellanåt.

/Åsa
Margith
Om du stickar på 2 stickor går det faktiskt att slippa tjorvet. Sno garnet över på de räta varven och underifrån på de aviga varven (eller tvärsom biggrin.gif ) Är du bara konsekvent, tjorvar inte garnet ihop sig.
Om du däremot stickar på rundsticka eller strumpstickor blir det inte lika logiskt. Då måste du ju lägga tråden över/under varannat varv... och vem minns vilket håll man la tråden på, på förra varvet, jag menar: i vår ålder kompiskram.gif
netha
CITAT (Margith @ 10-05-2010, 19:20) *
Om du stickar på 2 stickor går det faktiskt att slippa tjorvet. Sno garnet över på de räta varven och underifrån på de aviga varven (eller tvärsom biggrin.gif ) Är du bara konsekvent, tjorvar inte garnet ihop sig.
Om du däremot stickar på rundsticka eller strumpstickor blir det inte lika logiskt. Då måste du ju lägga tråden över/under varannat varv... och vem minns vilket håll man la tråden på, på förra varvet, jag menar: i vår ålder kompiskram.gif

Precis så har jag alltid gjort ... över på ena och underifrån på det andra ...
Varför tror ni att jag slutat sticka flerfärgat och numera kör med melerat garn... rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon