MONzA
Vad är detta för växt? Först trodde jag det var en dicentra spectabilis men nu när den börjat grönska ser jag ju att det är nåt helt annat, men inte ens min lärare (går en KY-utbildning) kunde se vad det var... Nån som har nån gissning?

[attachment=49814:lia_nimrod_307.jpg][attachment=49815:lia_nimrod_308.jpg]
CillaM
CITAT (MONzA @ 09-05-2010, 21:59) *
Vad är detta för växt? Först trodde jag det var en dicentra spectabilis men nu när den börjat grönska ser jag ju att det är nåt helt annat, men inte ens min lärare (går en KY-utbildning) kunde se vad det var... Nån som har nån gissning?

[attachment=49814:lia_nimrod_307.jpg][attachment=49815:lia_nimrod_308.jpg]

Ormrot, Bistorta??

Syra, Rumex??
Eva 33c
Nån slideväxt, aconogonon?
CillaM
Jaa Eva! Givetvis är det en slide!
MONzA
Är ni säkra? Har googlat men ser ju bara sommarbilder och jag har ju bara sett den tidig vår... För några veckor sen var det bara en stor hög med torra växtdelar - ungefär som löjtantshjärta skulle se ut.
Breder den ut sej mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
Det behöver ju inte vara någon av de slidearter som sprider sig mycket, det kan ju vara alpslide eller vippslide som förekommer i trädgårdar (speciellt äldre) och de brukar hålla sig mera i grupp och verkar inte bli några större problem av det jag sett.
Eva 33c
Googla på släktnamnet aconogonon så får du inte upp parkslide och andra "hemskheter" ( de heter fallopia ) Själv har jag vippslide och alpslide och de skickar inga utlöpare utan växer i en samlad rugge. Jättefina trädgårdsväxter. Det finns några arter till som är fina. De är inte helt lätta att skilja från varandra i det stadiet din växt ännu är. Mina har inte kommit så långt som din, om vi nu gissar rätt här. Du får bidra med fler bilder sedan när den blommar så blir det lättare att veta vad du har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon