Manne på Soltorpet
Hej

Jag har funderingar på att köpa en större mängd jord och då dyker en del frågor upp.

Jag har surfat på Hasselgardens webbplats och inte hittat något annat än de vanliga säckarna.
De lovar dock specialösningar till professionella markanläggare.
Inte min grej.

Det finns åkerier som också säljer jord, men vilken jord får jag då?
Har någon erfarenhet av att köpa direkt av ett åkeri?
Kvalitet? Analys?
Prisklasser?
Vad kan jag begära för ett pris?

Jag bor långt ute på vischan och känner mig precis som den nybörjare jag är.

Manne
Platinum
Bor du långt ute på vischan så kanske det finns någon jordbrukare i närheten? Ett lass matjord av bonden är inte att förakta.
nattdjur
De här kör visserligen bara ut till stockholmsområdet, men du kan i alla fall kolla prislistan så du vet om du får bra eller dåligt pris av ditt åkeri: http://www.brajord.se/Prislista%20Tipplass...%2020101231.pdf
Erika anläggare
I mälardalen säljer även gödselförädling i Mälardalen jordi 25 kg säckar 1m3 säckar och löst beroende på mängd.

www.godselforadling.se
vips
Den lokala lastbilscentralen/åkeriet brukar kunna fixa jord och krossprodukter...

/magnus
LasseB
Ni som bor "långt ut på landet" har ju enligt oss storstadsbor fördelen av att alla hjälper alla. Vi i stan tjänar bra och betalar för allt. Nog med fördommar om land o stad.

Har du inte en lastbilsägare som granne vilket ju kan vara 7 km bort skulle förvåna mig om inte han/hon kan hjälpa dig antingen med jord eller meett mobilnummer

Sedan ska det visst vara

K.U.M.R.I.F.

också
någon annan som hört det uttrycket tidigare
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 10-05-2010, 17:35) *
Sedan ska det visst vara
K.U.M.R.I.F.
också
någon annan som hört det uttrycket tidigare

"Kontant utan moms rakt ner i fickan"
LasseB
*ASG*
Tack Aqvakul
Hörde det för många år sedan men har uppfattningen att det inte används så ofta så jag var nyfiken på om det var skritt i någon vidare mening
Sollan A
Jag anlitar en åkare som hämtar jord från någon av de större leverantörerna som har något utlämningsställe i närheten. Jag beställer vilken jord jag vill ha. Brukar betala drygt 2' för ett lastbilslass inkl körning och moms. Ca 200/ton jord (ca 8 ton på ett lass)men priset varierar förstås beroende på sort.
Skulle inte ta emot billig matjord från någon då risken att få med ogräs är mer än hög...
villa-sandberg
kommunens återvinningscentral hos oss kör ut kompostjord som sägs vara skaplig... 950,- för utkörning o 330,- per ton... väntar ett lass imorrn så får vi se om det stämmer! smile.gif
Katta
CITAT (LasseB @ 10-05-2010, 17:35) *
Ni som bor "långt ut på landet" har ju enligt oss storstadsbor fördelen av att alla hjälper alla. Vi i stan tjänar bra och betalar för allt. Nog med fördommar om land o stad.

Har du inte en lastbilsägare som granne vilket ju kan vara 7 km bort skulle förvåna mig om inte han/hon kan hjälpa dig antingen med jord eller meett mobilnummer

Visst är det utan tvekan trivsamt med den däringa mentaliteten att "alla hjälper alla" som ofta finns på landsbyggden. smile.gif

Men när det gäller jord att få hemkörd så skulle jag föredra att bo nära stan. Jorden/gruset/sanden i sig brukar inte kosta så extremt mycket. Men att betala runt 3000:- extra (förutom den gängse transporttaxan) för att de måste köra 10-12 mil tur och retur med sina bilar är inte så lockande. FÖr många gånger är det ju så, åkerierna håller till i närheten av städerna/större samhälle och då spelar det ingen roll hur mycket sammanhållning vi har ute i byarna. Det blir dyrt som F*n ändå...

Många gånger finns det ngn körare med egen lastbil i närheten, men de måste ju ofta åka ett anatl mil för att hämta gruset/jorden...och bensin krävs. Så trots go´-pris och K.U.M.R.I.F. innocent.gif så blir det ofta mer eller mindre samma kostnad.

Självklart finns det en och annan lyckoost som har körare och "grus/jordtag" väldigt nära, men det är nog inte det vanligaste.

Men jag har faktiskt häromåret lyckats komma över 4 kubik grov sand för 700:-, bygranne som hade möjlighet att göra tillfällig affär med "dom som sköter vägen".
Det tackade mina rabatter för smile.gif
Husihelvete
En annan väldigt bra jord-leverantör i mälardalen är Aros handelshus, www.aroshandelshus.com. De har riktigt OK fraktpriser, framförallt om man vill ha mer än bara ett par vanliga släpkärror. Vi har beställt det mesta av vår jord därifrån, både till gräsmatta och rabatter. De säljer Hasselfors jordar, fast på lösvikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon