CITAT (LasseB @ 10-05-2010, 17:35)

Ni som bor "långt ut på landet" har ju enligt oss storstadsbor fördelen av att alla hjälper alla. Vi i stan tjänar bra och betalar för allt. Nog med fördommar om land o stad.
Har du inte en lastbilsägare som granne vilket ju kan vara 7 km bort skulle förvåna mig om inte han/hon kan hjälpa dig antingen med jord eller meett mobilnummer
Visst är det utan tvekan trivsamt med den däringa mentaliteten att "alla hjälper alla" som ofta finns på landsbyggden.

Men när det gäller jord att få hemkörd så skulle jag föredra att bo nära stan. Jorden/gruset/sanden i sig brukar inte kosta så extremt mycket. Men att betala runt 3000:- extra (förutom den gängse transporttaxan) för att de måste köra 10-12 mil tur och retur med sina bilar är inte så lockande. FÖr många gånger är det ju så, åkerierna håller till i närheten av städerna/större samhälle och då spelar det ingen roll hur mycket sammanhållning vi har ute i byarna. Det blir dyrt som F*n ändå...
Många gånger finns det ngn körare med egen lastbil i närheten, men de måste ju ofta åka ett anatl mil för att hämta gruset/jorden...och bensin krävs. Så trots go´-pris och K.U.M.R.I.F.

så blir det ofta mer eller mindre samma kostnad.
Självklart finns det en och annan lyckoost som har körare och "grus/jordtag" väldigt nära, men det är nog inte det vanligaste.
Men jag har faktiskt häromåret lyckats komma över 4 kubik grov sand för 700:-, bygranne som hade möjlighet att göra tillfällig affär med "dom som sköter vägen".
Det tackade mina rabatter för