Fru JD
Det är ju alltid lättare att spåna fritt när det gäller andra....... Får ni några tankar och idéer om hur detta kan göras till en mysig trädgård?? Jag tänker på att jag tycker att det är så omysigt med stenläggningen........ så jag skulle gärna bli av med en hel del av den. Fast där har jag en brant uppförsbacke att bemästra först när det gäller att övertala min man.

Baksidan på huset består av lite gräs och ett par bergknallar (det syns lite i bild) Baksidan vätter mot norr. Jag har ingen bild på hur tomten "slutar" på framsidan men den är trekantig och går ihop i en svåranvänd spets. Där har jag nu komposthögar med bambuväggar omkring för att få det att se lite trevligare ut.

Här är ytterligare en bild. Ska försöka att ta lite bättre foton.
ingrids
Du kanske inte behöver ta bort så mycket sten om det är ok för dig att odla i krukor. En eller flera såna där stora rektangulära odlingslådor med spalje i bakkanten (hemgjorda eller köpat och målad i en färg som passar mot husgrunden) med klätterväxter mot väggen under balkongen tror jag skulle bli jättesnyggt. Matchande lådor mot utbyggnaden (?) till höger om balkongen är nog inte heller fel. Jag gillar när man sedan lägger ett par kullerstenar framför ett hörn på en sådan kruka så man suddar gränsen mellan betong och tra.

Gräv kanske bort några enstaka plattor och plantera in en låg marktäckare eller bara lägg sjösten i stället. Tove Adman visade hur man kan gjuta en bottenlös kruka i samma diameter som en platta och ersätta plattan med betongkrukan, det blev ursnyggt.

Kanten på plattorna mot trädgården är alldeles väldigt rak så jag skulle plantera något som mjukade upp - jättedaggkåpa, alunrot, näva, kantnepeta eller något liknande. Inte i en rak rad utan lite svepande och ibland en planta djupt, ibland två eller till och med tre.
JRo
Hej!
Jag tycker inte du ska ta bort stenläggningen, den är trots allt ganska praktisk! Du kan lätt göra den betydligt mer ombonad om du sätter någon form av häck eller höga perenner mellan beläggningen och gräsmattan. Kanske en inbjudande portal med klätterrosor för att bjuda in till resten av trädgården? En liten cafégrupp i ett trevligt hörn på stenläggningen (i rundeln?) och några stora urnor med favoritblommorna, kanske något doftande?
Jag läste i en tråd tidigare att ni är relativt nyinflyttade? Mitt råd är egentligen att inte göra så mycket alls i början utan bara följa med trädgårdens liv i ett år först. Man upptäcker saker hela odlingssäsongen! Planera, gör ritningar, fotografera mycket (man glömmer fort var de vackra vårlökarna stod när de vissnat ner…)
Lycka till!
Fågelvägen
Husets vänliga uppsyn, häcken längs tomtgränsen och det solitära välväxta trädet är fina! Här är några idéer av en som gillar berg och tycker gräsmattor är tråkiga:

Du kunde kanske starta mysigheten med att plantera några större träd och grupper av buskar som du gillar längs kanterna av tomten. Och något litet buskage en bit ifrån den höga stenfoten. Det bildar småningom väggar kring några lummiga och skyddade trädgårdsrum. Ju större plantor du har råd med, desto snabbare blir det mysigt!

På baksidan av huset skulle jag gräva fram så mycket som möjligt av bergknallarna. De ger tomten karaktär. Kanske du t.o.m. hittar en urgröpning som kan fungera som fågelbad. Gräsmattorna skulle jag ju slopa bit för bit, eftersom jag tycker de är både svårskötta och opersonliga. Något trädäck skulle jag INTE bygga, fast alla tycks vilja ha såna nu. Det skulle se alltför modernt ut för husets lite gammaldags karaktär.

En mera radikal lösning är att schakta om en del av den sluttande gräsmattan och skapa en eller flera terrasser som sedan kan bilda olika trädgårdsrum. Gångar av grus eller stenplattor, på väg till de olika rummen, skulle kunna bryta gräsmattans enformighet.
Fru JD
Tack! Ja det blir nog till att försöka lätta upp det raka strama en del....... Är sådär förtjust att odla i krukor, tycker det kräver så mycket vattning :-( Men något behöver samtidigt göras, för det är mycket sten och grått = kallt. Daggkåpa älskar jag, och även de andra växterna du nämnde så det ska jag allt fundera närmare på. Tror att förstår vad du menar med att låta rabatten böljande. då bidrar både växter och form till att mjuka upp.

CITAT (JRo @ 10-05-2010, 10:49) *
Hej!
Jag tycker inte du ska ta bort stenläggningen, den är trots allt ganska praktisk! Du kan lätt göra den betydligt mer ombonad om du sätter någon form av häck eller höga perenner mellan beläggningen och gräsmattan. Kanske en inbjudande portal med klätterrosor för att bjuda in till resten av trädgården? En liten cafégrupp i ett trevligt hörn på stenläggningen (i rundeln?) och några stora urnor med favoritblommorna, kanske något doftande?
Jag läste i en tråd tidigare att ni är relativt nyinflyttade? Mitt råd är egentligen att inte göra så mycket alls i början utan bara följa med trädgårdens liv i ett år först. Man upptäcker saker hela odlingssäsongen! Planera, gör ritningar, fotografera mycket (man glömmer fort var de vackra vårlökarna stod när de vissnat ner…)
Lycka till!

Ja, jag försöker öva på att ta det lite lugnt. Det går sådär whistling.gif , fast å andra sidan, jo, jag har ju inte gjort några jättegrejer bara grävt lite här och där. Vill så gärna ha klätterrosor, men är det någon idé i stadsträdgårdar?? Kommer inte bara rådjuren att få njuta av dem? Det är så konstigt på landet där det inte finns häckar, grindar eller annat får rosor och allt annat vara helt i fred. Men här i stan finns allt....... Sniglar, rådjur och kirskål.
ingrids
Stora krukor med vattenmagasin drar ner på vattnandet betydligt - tro mig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon