Tack! Ja det blir nog till att försöka lätta upp det raka strama en del....... Är sådär förtjust att odla i krukor, tycker det kräver så mycket vattning :-( Men något behöver samtidigt göras, för det är mycket sten och grått = kallt. Daggkåpa älskar jag, och även de andra växterna du nämnde så det ska jag allt fundera närmare på. Tror att förstår vad du menar med att låta rabatten böljande. då bidrar både växter och form till att mjuka upp.
CITAT (JRo @ 10-05-2010, 10:49)

Hej!
Jag tycker inte du ska ta bort stenläggningen, den är trots allt ganska praktisk! Du kan lätt göra den betydligt mer ombonad om du sätter någon form av häck eller höga perenner mellan beläggningen och gräsmattan. Kanske en inbjudande portal med klätterrosor för att bjuda in till resten av trädgården? En liten cafégrupp i ett trevligt hörn på stenläggningen (i rundeln?) och några stora urnor med favoritblommorna, kanske något doftande?
Jag läste i en tråd tidigare att ni är relativt nyinflyttade? Mitt råd är egentligen att inte göra så mycket alls i början utan bara följa med trädgårdens liv i ett år först. Man upptäcker saker hela odlingssäsongen! Planera, gör ritningar, fotografera mycket (man glömmer fort var de vackra vårlökarna stod när de vissnat ner…)
Lycka till!
Ja, jag försöker öva på att ta det lite lugnt. Det går sådär

, fast å andra sidan, jo, jag har ju inte gjort några jättegrejer bara grävt lite här och där. Vill så gärna ha klätterrosor, men är det någon idé i stadsträdgårdar?? Kommer inte bara rådjuren att få njuta av dem? Det är så konstigt på landet där det inte finns häckar, grindar eller annat får rosor och allt annat vara helt i fred. Men här i stan finns allt....... Sniglar, rådjur och kirskål.