Lottanm
10-05-2010, 09:12
En del av inramningen av vår uteplats utgörs av en garagevägg, grön sådan. Vi ska måla upp denna, men jag vill ändå plantera något framför för att öka mysfaktor och estetik, som det är nu är det inte kul!
Har funderat på bambu, pil eller någon snabbväxande klätterväxt på spalje, eller kanske finns det något annat...
Fort ska det gå, jag vill gärna att så mycket som möjligt händer så snabbt som möjligt.
Har någon ett bra tips?
Tack på förhand!
ingrids
10-05-2010, 09:29
Vad jag tror skulle kunna bli snyggt är att när ni ändå målar om också bygger en rejält stor spalje (typ lika stor som garageväggen, fast uppdelad i sektioner för att gå att hantera), målar den i samma färg som garageväggen och monterar den med 5-10 cm spalt mot väggen. Alla fleråriga klätterväxter jag kommer på just nu brukar ta ett tag på sig att bli etablerade, så de första åren kan det vara bra att komplettera med ettåriga klätterväxter.
Utan att ha en aning om odlingszon, väderstreck, jord eller antal soltimmar/hur skuggigt det är mot garageväggen törs jag dock inte rekommendera några sorter. Har du möjlighet att komplettera med den informationen?
Lottanm
11-05-2010, 15:43
Hej och tack för ditt svar! Vi bor i Zon 2 och garageväggen vätter mot norr i skyddat och varmt läge när solen ligger ner på uteplatsen. Jord - ja, jag vet inte, men jag skulle tippa ganska nära sandjord. Vi har ingen rabatt där utan ska gräva upp odlingsytan i gräsmattan. Novis på området, vi har precis flyttat från lägenhet till villa och alla tips är välkomna.
Men ettåringar medans vi väntar på fleråringarna verkar smart för den otålige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.