Jag håller på att bygga upp en ny odling med pallkragar, ska bli jättekul hoppas jag för i vårt förra hus fanns så mycket sniglar så där gick inte att odla nåt alls. Nu har jag gjort ett hörn i trädgården med 6 st odlingskragar som är 2 st på höjden. Nu ska ju dessa fyllas med jord, men jag undrar hur "fin" jord man måste ha. Jag har ju läst att man inte ska köpa "5 för 100 kr" iallafall. Men det blir ju så himla mycket jord jag behöver. Jag vet att man kan köpa "matjord" på lastbil, då blir det ju mycket men vad är det för nån jord då. Tacksam för tips.
Kvaliteten på "5 för 100 kr" är väl lite varierande, men den går kanske att använda som utfyllnad kombinerat med lite mer näringsrik jord och lite gödsel?
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=98428/magnus
salikons
10-05-2010, 14:36
Jag fyller mina med ko på påse. 5 för 99 ko på påse fungerar suveränt i våra pallisar.
Tack för tipsen, nu känns det som om jag kan lösa detta utan att bli helt ruinerad på kuppen! :-)
Jennika
10-05-2010, 18:17
Ska man fylla hela kragen med ko på påse. Passar det olika grödor. Ungefär hur mycket behövs för att fylla 1 pallkrage respektive 2 kragar på höjden. Finns någonstans där man kan se hur man ska blanda jord och ko på påse för att bli bra för exempelvis morot, potatis, sallader osv.
ingrid fuxwall
10-05-2010, 19:54
De gånger jag köpt 5 för 100 kronor har det räckt med två stycken säckar per pallkrage, fast jag har kanske varit för snål?
therese.kvist
14-05-2010, 08:19
Jag tycker också att kobajs på påse är bättre än planteringsjord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.