Jag har en sommarstuga i Dalarna i zon 5 där jag tänkte plantera vita klätterrosor mot den faluröda husväggen som vätter mot sydväst. Jag är trädgårdsnybörjare och har därför en hel del frågor.
Först om platsen:
- Jag funderar på att höja rabatten 10-20 cm över gräsmattans nivå för att jag fått för mig att det hjälper rosen att övervintra, stämmer det?
- Jag har förstått att det är en nackdel att plantera intill in en väg för att taket hindrar en del av regnet. Kan jag kompensera detta genom att leda vatten från stuprännan till rabatten. Funderar på att leda ner vattnet i stenkista som då hamnar bredvid rabatten, kan det räcka som kompensation?
Rosval:
- Efter att ha surfat en hel del har jag fastnat för White New Dawn, tror ni att det är ett bra val? Jag vill förstås att den ska vara fin och dofta, men framförallt att den ska överleva. Jag har inga problem att täcka den över vintern, men vill gärna att den ska vara lättskött och klara sig själv under perioder eftersom det är en sommarstuga.
- En tanke jag har är att samplantera White New Dawn med Polstjärnan för att jag då i alla fall borde vara ganska säker på att få en ros som överlever men också får chans på en som remonterar. Vad tror ni om det?
- Är det en bra eller dålig idé att sätta rosorna tätare än rekommenderat för att det ska se fylligare ut de första åren?
Andra växter ihop med rosen:
- Jag har tänkt att plantera trädgårdsnävan Jolly Bee framför rosen. Har ni några andra tips på marktäckande perenner som hindrar ogräs och gör rabatten vackrare. Framför rabatten kommer vi ha vita och blå trädgårdsmöbler.
- Tänkte också plantera luktärter intill rosorna första året för att det inte ska se så kalt ut innan rosorna växer till sig.
Jag ser fram emot att läsa era svar och kommentarer!