Hej alla odlare
Min första post på det här forumet. Jag provar i år för första gången att odla chili. Har 4 sorter (chilhuacle negro, Jolokia, Jamaican Bell och minibonnet red, som jag köpt från örtagården).
I takt med att de blir större så kommer problemet med hur stora krukor man ska ha till!
Jag har redan gjort 2 omplanteringar på många av dom, men inte alla. Nu måste jag dock leta efter något mer slutgiltigt. Vad är en bra storlek?
Jag funderar på 3.5 liter eller 6.5 liter så det inte blir så överdrivet många enorma krukor i varje fönster(bor i lägenhet). Nu verkar de flesta vara överens om att man ska ha upp till 12 liter som slutkruka.
Har någon här bra erfarenheter på vad som händer om man helt enkelt inte orkar ha 20st plantor i 10liters krukor och tar 3.5 liter eller 6.5 liter istället? Vad finns det för nackdelar?
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2010, 16:37
Det brukar funka i mindre också plantorna blir dock oftast mindre och sätter färre frukter + man måste vattna oftare + det är mer noga med jämn näringsvattning i liten jordvolym.
ingrid fuxwall
10-05-2010, 19:58
Har sällan mina chilli i större än fem liters krukor - man måste ju orka bära dem ut och in

Den habanero odlas i en 3,5-4 liters självvattnade kruka. Tycker att de fungerar ganska bra när jag odlar inomhus. Håller annars med Åsa fullständigt. Det är inget måste med 10-12 liter, det går utmärkt att odla i mindre kärl. Plantan blir då mindre vilket också resulterar i mindre skörd. Men om jag odlade inomhus så skulle jag nog knappast överstiga 5 liter. Jag har odlat i 1,5 literskrukor med hyffsad framgång. Men som sagt de torkar snabbt ut och man måste ge mer regelbunden näring.
Tack för svar alla! mycket hjälpsamt
Får bli 4-5 liters.. Självvattnande verkar bra men det kändes lite för dyrt. Får bli en annan säsong kanske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.