mino
Är det någon som kan bedöma skillnaden mellan dessa två växthus? Junior orangeri kostar ca 31 000 och Juliana orangeri kostar ca 19 000 på bauhaus. Den enda skillnaden jag kan se i den info jag har är att Juliana är i 3 mm härdat glas medan Junior är i 4 mm härdat glas. Sedan ingår det en nockdekoration till Junior. Får man ett för skraltigt hus av Juliana??

Junior:

Juliana (finns även i antracit/svart)
vips
Kan tänka mig att det är dimensionerna på profilerna som skiljer, kolla upp måtten om det går. Det Julia Compact som vi har på tomten har väldigt klena profiler, att montera väggfasta hyllor känns något vågat. Likaså att hänga tyngre saker från taket. Vet inte hur det ser ut i Julianas mer påkostade modeller. Vad gäller Classicum så har jag bara kikat på deras "vanliga" växthusmodeller, men de tycker jag har riktigt stadiga och rejäla profiler...

/magnus
Tottes matte
CITAT (vips @ 10-05-2010, 15:57) *
Kan tänka mig att det är dimensionerna på profilerna som skiljer, kolla upp måtten om det går. Det Julia Compact som vi har på tomten har väldigt klena profiler, att montera väggfasta hyllor känns något vågat. Likaså att hänga tyngre saker från taket. Vet inte hur det ser ut i Julianas mer påkostade modeller. Vad gäller Classicum så har jag bara kikat på deras "vanliga" växthusmodeller, men de tycker jag har riktigt stadiga och rejäla profiler...

/magnus

Hej Magnus,
Jag har mitt växthus från Villab garden, Sierra- serien och den är verkligen stabilt byggt. våran är 14,1 m stort och den klarade denna hårda vinter utan någon som helst gnissel. vi har lagt den på en ram och den har betongplattor som golv och ovanpå det sk. pergo-plattor som har lite hål i. Vi har täckt den sedan med billiga mattor fr. Ikea under växterna och under möblerna har vi lite snyggare. Meningen är att ha lite blommor, vindruvor och lite annat beroende tycke och möjlighet. Willab Garden har gedignaste konstruktioner med 4mm glas men vi tyckte att tillbehören, hyllor och sånt högg de till för mycket, så vi har löst det på eget sätt. Jag har billiga tunna vita "gardiner" som jag kan dra fram om solen steker för mycket. så där efteråt kommer man på olika saker, men vi sprang hos varenda växthustillverkare innan vi bestämde oss. deras takluckor fungerar perfekt med den automatiken de har. Vi bytte visserligen till den kraftigare sorten för att vi tyckte att de som följde med var lite klena.
Vi har löst hyllorna gm Ikea och de kan flyttas och då blir det inte sån belastning. jag har visserligen hängt upp en del mindre krukor, annars har vi allt annat krukodlat.
Vi trivs med våran myshus och min make brukar satsa på kvalite i allt han gör för att slippa lappa och laga. ha en bra sommar! coolgleam.gif fr. Tottes matte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon