Elisabeth´s Trädgård
10-05-2010, 15:21
Är ny både i trädgården gällande växter och här på forumet.
Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig att identifiera två växter.
Den ena tror jag är Silverarv, men den andra har jag ingen aning om, kanske är det ogräs?
Sen undra jag nu om det är Silverarv och den andra något att spara på, hur flyttar jag då dessa?
Tack på förhand.
[attachment=49860:Identifi...primerad.jpg][attachment=49861:Silverar...primerad.
jpg]
Aqvakul
10-05-2010, 15:26
Det första hanterarr jag som ett ogräs - men vet inte vad det heter. Inget av dem är Silverarv.
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2010, 16:20
Nr 1 tycker jag ser ut som en måra (finns flera ex. snärjmåra, vitmåra) ogräs inget att spara.
Nr 2 påminner om mossflox el något liknande.
Anders zon 1
10-05-2010, 23:16
Första bilden är stormåra (Galium album) och den andra hönsarv (Cerastium fontanum). Båda är att betrakta som ogräs och mycket vanliga.
Anders zon 1
10-05-2010, 23:23
Nu blir jag lite osäker på bild 2. Det skulle nog faktiskt också kunna vara silverarv, eller kanske fältarv. Silverarv brukar dock vara mer silverfärgad i bladen. Kan tillägga att båda dessa är nära släkt med hönsarv men har mycket större och vackrare blommor. Du får vänta och se hur blommorna ser ut. Här finns alla arvarna samlade:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...as/welcome.html
Jag tycker det ser ut som Mossflocks !blir små lilarosa blommor -
Elisabeth´s Trädgård
11-05-2010, 12:26
Tack så jättemycket för alla svar! Så skönt att man kan vända sig hit till forumet och få hjälp, känns tryggt när man är ny i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.