Alltså, jag vill inte vara oförskämd eller racka ned på de personer som säljer fröer på den där autionssajten. Klart att man säljer om nu någon vill betala! Självklart. Men jag tycker bara att det verkar så orimligt dyrt och håller verkligen med föregående talare om det smarta i att försöka fixa frön på annat sätt än att köpa dem på auktion...i alla fall vanliga "banala" frön eller icke namngivna fruktfröer, som förmodligen bara är urpillade ur köpefrukt (ofta hybrider).
Var ute på lunchen och frossade i frönyheterna, såg då att nämnda "brinnande kärlek" endast kostar 6:50 i Lord Nelson-sortimentet, de fröna räcker 3 - 5 sträckmeter. Detta att jämföra då med 40 hemmaodlade frön för 19:- + 6 :- porto på "auktionssajten". Och det ska föreställa utropspris...? Jag förstår inte?
De begärda priserna är helt absurda, men folk lägger ändå bud!
Jag tror, om man nu är intresserad av det, att man kan göra sig en god slant där eftersom budgivarna inte verkar ha någon koll.
Vad sägs t ex om 10 st frön från en icke namngiven plommontomat för "endast" 10:- + 6:- i porto. Det är väl bara att gå till Ica och köpa sig en liten plommontomat och karva ut fröna själv?
Eller en icke namngiven tagetes, 50 fröer för 19:- + 6:-?
Tagetes producerar ju frön hektovis...Ursäkta mig, men har jag kanske missuppfattat något? Ärligt, alltså. Jag är verkligen undrande. Det är kanske vissa jättefina, dyrbara rariteter som auktioneras ut? I så fall förstår jag lite mer. Kan ju inte så mycket om t ex vallmoer eller blommor över huvud taget. Men jag hoppas, som tidigare sagts, att ingen lägger ett bud där utan att först ha kollat runt här på Odla eller AoT om det inte finns någon som är villig att ge bort eller byta.
Tror att jag ska gå och köpa mig ett äpple och auktionera ut kärna för kärna...
Sanna