CITAT (muppenanna @ 10-05-2010, 18:48)

Hej! Jag har förmånen att få anlägga en ny jätterabatt, stor del i slänt... Min fråga är om någon har tips på fina marktäckare som blommar och tål soligt söderläge och som när dom blommat över fortfarande har vackra blad för resten av säsongen och växer tätt så att inte ogräs tittar upp! Ge gärna tips så att jag kan få blomning apr/maj till sept/okt. Ange då gärna namn på växt, blomningstid, höjd och hur många man bör plantera och hur nära för att snabbt få en snygg sammanväxtning. Är hasselört en snabbväxande och icke krävande växt? den har så fina blad.
Tusen tack
Muppenanna
Som sagt, det finunns många nävor som passar. Spansknäva,
Geranium endressi, blommar lääääänge och är väldigt söt. Blir ca 30-40 cm hög och har rosa blommor. Det finns också nävor som får fin höstfärg, bland annat flocknävan,
G macrorrhizum. Den blir lite högre och kväver lätt alla ev ogräs. Finns i flera olika sorter/färger.
Aruncus aethusifolius, koreansk plymspirea, trivs både i full sol och djup skugga. Den blir inte heller så hög, blommar med vita plymer i maj-juni men är vacker resten av säsongen. Blev faktiskt utsedd till årets perenn i år just pga sina fina egenskaper.
Stachys byzantina, lammöron, trivs bra i soligt och torrt läge. Väljer du sorten 'Silver Carpet' som inte blommar får du en jämn ullig silvergrå matta. I den kan det sedan sticka upp mer färgglada perenner eller lökar, till exempel Allium av olika slag.
Revsugan
Ajuga reptans som någon har nämnt är också ett bra val. Sorten 'Braunhertz' med röda blad är väldigt vacker.
Hasselörten däremot skulle jag inte sätta i full sol. Den trivs inte så bra där och blir inte fin heller. Dessutom tar det tid innan den börjar sprida sig.