muppenanna
Hej! Jag har förmånen att få anlägga en ny jätterabatt, stor del i slänt... Min fråga är om någon har tips på fina marktäckare som blommar och tål soligt söderläge och som när dom blommat över fortfarande har vackra blad för resten av säsongen och växer tätt så att inte ogräs tittar upp! Ge gärna tips så att jag kan få blomning apr/maj till sept/okt. Ange då gärna namn på växt, blomningstid, höjd och hur många man bör plantera och hur nära för att snabbt få en snygg sammanväxtning. Är hasselört en snabbväxande och icke krävande växt? den har så fina blad.

Tusen tack
Muppenanna
Nettan8
Det finns ju en hel del nävor som e vackra, både i blomning och i blad. Hasselört e fint men de trivs bäst i skugga
KarinSKARA
Hasselört växer överallt hos mig, antagligen myror som "planterar"
Men den växer relativt långsamt men för övrigt underbart skötselfri
JRo
Hej!
Nävor är fina!
Revsmultron tycker jag också är fina, de blommar ju lite hela säsongen. Annars är jag väldigt förtjust i min rödbladiga revsuga, som blommar med små spiror i ljusblått. Fast båda dessa sista är ganska invasiva, de sprider sig otroligt fort med sina revor, och man får hålla efter dem så att de inte sprider sig ut i tex gräsmattan.
Tottes matte
CITAT (muppenanna @ 10-05-2010, 18:48) *
Hej! Jag har förmånen att få anlägga en ny jätterabatt, stor del i slänt... Min fråga är om någon har tips på fina marktäckare som blommar och tål soligt söderläge och som när dom blommat över fortfarande har vackra blad för resten av säsongen och växer tätt så att inte ogräs tittar upp! Ge gärna tips så att jag kan få blomning apr/maj till sept/okt. Ange då gärna namn på växt, blomningstid, höjd och hur många man bör plantera och hur nära för att snabbt få en snygg sammanväxtning. Är hasselört en snabbväxande och icke krävande växt? den har så fina blad.

Tusen tack
Muppenanna

Hej mummenanna,
Skrev ett inlägg, men hittar den inte nu. Jag vill ändå svara på din fråga ang, hasselört. Jag slog upp i min trädgårdsbok för info. Den är jättevacker och den är vintergrön, men vårsolen kan skada bladen. Om du inte tänker ha den på ett stort område, så skulle det räcka att lägga lite tunn väv över den på vårnätterna. Den ger sig iväg med sina utlöpare och om den trivs hos dig, så då kan du klippa bort det som ev. har fått för mycket av vårsolen, den växer snabbt igen.
Du kanske skulle blanda fler låga solsäkra växter och kompinera det efter tycke och smak med blommornas färger. De rekommenterar i boken att använda olika sorters grästuvor och astible (behöver inte vara den högsta sorten). Hasselörten är ju endast 10cm och de rekommenterar mellanrum på ca. 2dm. Det står också att den kan vara lite svårflörtad flirting.gif i början men sedan växter den som attan. den får inte torka helt i början, så att den ska få bra rötter för övervintring. Du kan blanda i andra småväxta berenna enligt vad du tycker om, och vad som skulle passa färgmässigt. Lycka till med slänten.! tummenupp.gif fr. Tottes matte
varghem
Jag har den rödbladiga revsugan i en av mina rabatter. Underbar vacker både med och utan blommor.
Red Top
Jag har både vintergröna, 'Vinca minor' och rödbladig revsuga, 'Ajuga reptans'. Med åren har jag kommit att föredra vintergröna. Bladen är lika vackert grönglansiga året om. Revsugan är inte så kul på vintern. Men det beror kanske på i vilken zon man bor.

Vinca minor(Bilden lånad från google)

Ajuga reptans, revsuga

HelenJ
CITAT (muppenanna @ 10-05-2010, 18:48) *

Tusen tack
Muppenanna

Som sagt, det finunns många nävor som passar. Spansknäva, Geranium endressi, blommar lääääänge och är väldigt söt. Blir ca 30-40 cm hög och har rosa blommor. Det finns också nävor som får fin höstfärg, bland annat flocknävan, G macrorrhizum. Den blir lite högre och kväver lätt alla ev ogräs. Finns i flera olika sorter/färger.
Aruncus aethusifolius, koreansk plymspirea, trivs både i full sol och djup skugga. Den blir inte heller så hög, blommar med vita plymer i maj-juni men är vacker resten av säsongen. Blev faktiskt utsedd till årets perenn i år just pga sina fina egenskaper.
Stachys byzantina, lammöron, trivs bra i soligt och torrt läge. Väljer du sorten 'Silver Carpet' som inte blommar får du en jämn ullig silvergrå matta. I den kan det sedan sticka upp mer färgglada perenner eller lökar, till exempel Allium av olika slag.
Revsugan Ajuga reptans som någon har nämnt är också ett bra val. Sorten 'Braunhertz' med röda blad är väldigt vacker.
Hasselörten däremot skulle jag inte sätta i full sol. Den trivs inte så bra där och blir inte fin heller. Dessutom tar det tid innan den börjar sprida sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon