Bullebullen
10-05-2010, 18:32
Har en rabatt intill huset (zon 3) med eftermiddagssol där det idag står fyra små Rhododendron med rosa blommor. Jorden är nästan leraktig, torr och grå.
Vad kan jag plantera tillsammans med dessa??? Klarar Rhododendron mer näringsrik jord? Jag behöver ju lägga på rejält med jord om nåt ska kunna växa, känns det som.
Funderar på att lägga en del sten och sätta inköpt vårljung. Kan det funka?? Även om, så känns det tomt ändå. Snälla lite tips från kunniga!!
Aqvakul
10-05-2010, 18:38
Tillför ogödslad torv och rhododendronjord. Rhododendron är en surjordsväxt som vill ha lågt Ph och rejält vattnat på hösten för att klara vintern. Ljung, azaleor, blåbär och hortensior är andra surjordsväxter.
Gunilla T
10-05-2010, 18:42
Om det växer endast fyra små Rhododendron där skulle jag ta upp dem och göra om allt från början med ny och bra jord.
Rhododendron vill ha surjord, alltså jord med lågt pH värde. Du kan köpa färdig Rhododendron jord, kompost och blanda med grov okalkad och ogödslad torv. Torven bör blötläggas ordentligt innan du sätter den i rabatten. Blanda gärna med grus i jorden av storlek gårdsgrus.
Om du vill kan du kanta rabatten med torvblock och får på så sätt en upphöjd bädd.
Där kan du plantera alla växter som trivs i surjord t.ex. ljung men även Hostor gillar den typ av jord.
Rhododendron gödslas med Rh. gödsel på våren och även efter blomning. Jorden får aldrig torka ut (torven behåller fukt bra) och skall vara "fluffig" alltså motsatsen till kompakt.
Bullebullen
10-05-2010, 19:56
Jag funderar på att gräva upp Rh. och göra en egen bänk åt dem. De är små och det blir inte riktigt bra där de är... Tycker det är svårt... Hm, ska fundera över natten.
Fågelvägen
10-05-2010, 20:30
Rhododendron är tåliga, de är väldigt lätta att flytta och plantera om. Jag har räddat flera brutalt stympade stora rhododendronplantor som förra sommaren legat upp och ner i solen i en vecka. ALLA har nya skott och t.o.m. blomknoppar efter plantering i rhododendronjord (se förslag i de andra inläggen!) Mycket vatten vill de ha, speciellt när de är nyplanterade. Rhododendron trivs i grupper, "de vill känna grannens närhet" läste jag någonstans.
Bullebullen
10-05-2010, 22:34
CITAT (Fågelvägen @ 10-05-2010, 21:30)

Rhododendron är tåliga, de är väldigt lätta att flytta och plantera om. Jag har räddat flera brutalt stympade stora rhododendronplantor som förra sommaren legat upp och ner i solen i en vecka. ALLA har nya skott och t.o.m. blomknoppar efter plantering i rhododendronjord (se förslag i de andra inläggen!) Mycket vatten vill de ha, speciellt när de är nyplanterade. Rhododendron trivs i grupper, "de vill känna grannens närhet" läste jag någonstans.

Vad bra att de tål lite omild behandling! Jag har ännu inte kommit fram till en lösning, vet bara att det inte är snyggt idag. Jag har blivit med hus och vill fräscha till rabatterna som ingen brytt sig om på många år.
KarinSKARA
11-05-2010, 11:16
Roddar är perfekt att ha i lite upphöjda rabatter. De gillar att ha lite varmt om fötterna + att upphöjda rabatter töar lite fortare på våren + blir EJ så våta på vintern.
Försök tänka på väderstäcket också så de kommer ungefär åt det håll de satt förut.
Roddar tål hård nerklippning om de är risiga. Slår på gammal ved så det är bara att klippa men spara gärna åtminstonde 1 gren i år som hjälper till att "dra" Ibland kan det vara nyttigt att klippa ner helften av grenarna år 1 för att ta resterande år 2 eller 3.
Liljekonvaljer trivs alldeles utmärkt i Roddejord, liksom massor av vivor och många "Lundväxter" Gogla på sånna också
Jag är inte kunnig men jag har satt ner krukrosor mellan Rododendronen och dom har vuxit sig stora i 4 år nu. Ingen särskild jord har jag haft. Rododendronjord.
/Eva
tidigare förslag om torvblock tycker jag att du ska köra på, en rund inramning är riktigt snyggt. En kollega till mig byggde en "serpentinväg" med block, de köpte ett mexitegelhus med tillhörande trädgård som de hottade upp. som en kanelbulle eller snäcka ungefär. cirklarna var så breda att det gick att plantera ordentligt där, och det var nog tre varv. Första gången förutom på sofiero som jag tyckt att roddisar var fina. Blåbär och azaleor är ju klassiska med roddisar.
Jag tycker att det är snyggt när de kommer upp, samt att torvblocken gör det lite ljusare, området kan se lite deppigt ut annars....
Bullebullen
12-05-2010, 19:14
CITAT (KarinSKARA @ 11-05-2010, 12:16)

Roddar är perfekt att ha i lite upphöjda rabatter. De gillar att ha lite varmt om fötterna + att upphöjda rabatter töar lite fortare på våren + blir EJ så våta på vintern.
Försök tänka på väderstäcket också så de kommer ungefär åt det håll de satt förut.
Roddar tål hård nerklippning om de är risiga. Slår på gammal ved så det är bara att klippa men spara gärna åtminstonde 1 gren i år som hjälper till att "dra" Ibland kan det vara nyttigt att klippa ner helften av grenarna år 1 för att ta resterande år 2 eller 3.
Liljekonvaljer trivs alldeles utmärkt i Roddejord, liksom massor av vivor och många "Lundväxter" Gogla på sånna också
Just liljekonvalj har jag MASSOR av på andra sidan huset. (Dessvärre tänkte jag minska ner antalet drastiskt under några år tills vår lilla tös låter bli bären.) Blåbär vill jag ha och ditt tips om vivor och Lundväxter låter bra, ska kolla detta!!!
Tycker också det är snyggt med lite upphöjt i trädgården, den är helt platt idag, bortsett från ett litet torvparti med jordgubbar och syrén.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.