Full version: Vita fönster
Neckie
Hej!

Jag har sett att många proffsodlare har vitmålade glas på sina växthus.
Varför har dom det?
Vilken färg ska man använda?
vips
Man brukar kalka fönstren när solen är för stark, är ju svårt att hänga skuggardiner i ett jätteväxthus. Har provat själv med att lösa trädgårdskalk i lite vatten och pensla på, funkar bra, regnar bort på några veckor... smile.gif

/magnus
Åsa, mälardalen zon 2
Man kalkar/målar får att solen inte ska gassa för mycket, står växthuset soligt och man bara har vanligt glas och ingen skugga faller på växthuset kan det vara svårt att hålla temperaturen nere även om man har dörrar och vädringsluckor öppna. Växterna mår inte bra av höga temperaturer.

Willab säljer skuggpasta men annars kan man köpa skuggningsvävar som modernare växthusodlare ofta använder (+det går även att hänga upp vita fiberdukar som skuggning, kanske inte så snyggt men det fiunkar.) Själv har jag en tall som skuggar några timmar under den hetaste och mest solgassande tiden på dygnet så det brukar gå hyfsat bra utan något.
Neckie
Ok tack för snabba svar tummenupp.gif

Ja mitt växthus står i sol hela dagen så det kanske är läge att kalka fönsterna då.
Har haft lite problem med värme och uttorkning tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon