HJÄLP
Vår tomt har invaderats av små "söta" snäckor, tusentals.
Dom äter inte sönder mina växter men jag kan inte gå på gräsmattan utan att det sprakar å knakar under fötterna, vidrigt...... Vi har även en liten igelkott som bor här å den äter snäckorna så jag vill inte lägga ut nåt farligt medel eller så jag vill bara att dom ska flytta hemmifrån..... ingen av mina grannar har så mycke snäckor så det måste vara nått på min tomt dom gillar men vad....
Petra
Hej!
vi hade fruktansvärt mycket snäckor första året vi bodde här. Men då var trädgården i stort sett igenväxt och inte underhållen på många år. Jag plockade hinkvis med snäckor som jag hade ihjäl..

Ville också att de skulle "flytta" eftersom de inte gör någon skada men..ja.. =/ Nu när vi ser till att hålla gräset nere både i slänten o på gräsmattan så har de minskat i omfång. Att bli av med dem helt tror jag kan bli svårt tyvärr.. men se till att de inte har så många ställen att "gömma" sig på, Hoppas igelkotten bildar familj så du får hjälp
zaaritha
05-06-2010, 21:34
Varken trädgårdssnäcka eller vinbergssnäcka gör illa i
trädgården!
Låt dem få leva!
Snöflinga
16-06-2010, 17:28
CITAT (zaaritha @ 05-06-2010, 22:34)

Varken trädgårdssnäcka eller vinbergssnäcka gör illa i
trädgården!
Låt dem få leva!
I min trädgård äts det mesta av mina växter med god aptit av båda snäckarterna
Gossen Ruda
16-06-2010, 19:14
Jag har så svårt att förstå varför människor är så rädda för allt. Det kvittar hur mycket info som kommer från olika håll, så fort något kan användas för kontroll av något uppstår rena paniken. DET MEDLET SOM INNEHÅLLER JÄRNFOSFAT OCH SOM ANVÄNDS FÖR ATT BEKÄMPA SNIGLAR OCH SNÄCKOR OCH BARA FARLIGT FÖR DESSA DJUR. ÄR BARA FARLIGT FÖR DESSA DJUR. ÄR BARA FARLIGT FÖR DESSA DJUR. Räcker det? Järnfosfat används som kosttillskott för fåglar exempelvis. Man kan mata igelkottarna med det. När jag hade problem med spanska sniglar och använde järnfosfat minskade också trädgårdssnäckan. Nu när spanjorerna närmast har dött ut hos mig har tyvärr även trädgårdssnäckorna ökat så jag får väl börja bekämpa dem också.
Jag har plockat ca 20 liter vinbärssnäckor och dumpat dem på annat ställe, hos mig är de då inte harmlösa för växtligheten. Och så tycker jag inte om när det krasar under fötterna bara för att jag inte tittade nedåt när jag gick...
Så här mycket vinbärssnäckor har jag då inte varit med om förut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.