Full version: sätta gurka
therese.kvist
Kan jag förså gurka i toarullar? De vill ju tydligen inte bli störda när de ska ut? Blir ju aldrig vårvärme så måste väl starta upp dom inne snart känns det som!
kentbra
Ett knep när du sätter gurka.
Jag använder mig av 13 cm plastkrukor som staplingsbara i varandra.
Skär av botten på en och sätter sedan den i en annan.
Har bara 2 tredjedelar med långtidsgödslad jord. Petar upp ett hål i mitten, i detta lägger jag såjord och placerar fröet.
När fröet gror, så gör den det i såjord. Efter basra någon vecka så kommer rötterna åt den näringsrika jorden med gödning.
Efter 6 till 8 veckor har plantan vuxit sig för stor för 13 cm plastkruka.
Gör då i ordning ett 15 liters spann ( har alla mina tomater och gurkor i stora spann med hål i botten).
I botten av varje spann har jag 3 cm lercakulor. Fyller på med bra gödslad jord till drygt hälften.
Tag bort den yttersta plastkrukan och sätt ner den innersta i spannet. Fyll på med jord runt om.
I och med att plastkrukan på 13 cm utan botten är kvar, så kan man vattna runt om utan risk för stamröta.

Ett litet knep till. Det går faktiskt att övervintra bäde tomater och gurka.
Jag tar upp den bottenlösa plastkrukan, klipper ner plantan och rötterna.
Placerar ljust och svalt. De flesta skjuter nya skott vid sidan om den gamla stammen.

Det har hänt att man haft färska egna tomater och gurkor till nyår.
Rent teoretiskt är det möjligt att få tre skördar på ett år pfrån ett och samma frö-
Inte dåligt.

Kent
therese.kvist
Ok, men jag ska ha mina gurkor i långa odlingslådor, de blev uppätna av sniglar förra året tre ggr i rad, så tänkte de kanske behöver bli lite större inne, innan de ska ut på friland?
katah
Testa sätta krossad äggskal runt plantan i år , sniglar ska inte gilla dom vassa kanterna.

Förra året hade jag trädgårdssniglar för första gången, och nu tänker jag vara förbered!
grycken
Jag klippte toarullar på längden, klippte slitsar halvvägs upp parallellt med de klippta kanterna och hakade i rullarna två och två i slitsarna till en dubbelt så stor rulle. Klippte sen remsor i ena änden och vek in dem som botten för att jorden inte skulle rinna ut.

När gurkplantorna var tillräckligt stora satte jag ner dem med toarullar och allt. Jag behövde alltså inte skola om dem. Detta prövade jag förra sommaren och jag har aldrig haft så fina plantor, alla överlevde.
therese.kvist
CITAT (grycken @ 12-05-2010, 07:49) *
Jag klippte toarullar på längden, klippte slitsar halvvägs upp parallellt med de klippta kanterna och hakade i rullarna två och två i slitsarna till en dubbelt så stor rulle. Klippte sen remsor i ena änden och vek in dem som botten för att jorden inte skulle rinna ut.

När gurkplantorna var tillräckligt stora satte jag ner dem med toarullar och allt. Jag behövde alltså inte skola om dem. Detta prövade jag förra sommaren och jag har aldrig haft så fina plantor, alla överlevde.

Låter smart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon