Full version: Fröexperiment
Piela
Kom hem från en vän igår med en mindre plastkylväska full med över 100 blandade fröpåsar. Dödsboet hade lämnat kvar grejer i huset vännen köpt och de hon inte ville ha fick jag. Det är blandade ettåringar av alla de slag en del krukväxter och utlandsfröer (vill jag inte ha alls) och lite grönsaksfröer. Det allra mesta har bäst före på 90-talet. Fröer som är 10-15 20 år gamla.

Finns någon som har testat och vet vad som är kort hållbarhet på och som inte är någon idé att pröva en sådd med.

Lite exempel, årtalen=bäst före:
Gossen i det gröna -93
Jungfrun i det gröna -93
Sommarnejlika -97
Sommarmalva -95
Rosenskära -92 och -05
Balsamin -01
Brudslöja -91
Pysslingkrage -91
Flitiga Lisa -98
Kärleksblomster -95
Judas silverpenningar -93
Husarknappar -97
Ringblomma -93
Flitiga Lisa -97
hänglobelia -93
Grösaker som tomater, sallad, och kryddgrönt från slutet av nittiotalet och början av 2000-talet?

KarinSKARA
Lägg några frön i hopvikt fuktigt hushållspapper i en plastpåse några dagar.
Kommer det groddar så är det bara att MYCKET försiktigt flytta dem till jord.
Efter ca 3 dagar behöver du kolla påsarna varje dag för att se om något hänt. Ju fortare de kommer i jord efter att grodden visat sig desto bättre bör odlingen gå.
Tänk på att de kan behöva dubbel grotid mot normalt.

Lycka till
rainingroses
Tomaterna tycker jag absolut att du ska testa att så, jag har en kompis som sådde över tjugo år gamla tomatfröer och de hade hyfsad grobarhet (cirka 50%). Det beror ju naturligtvis på hur de har blivit förvarade också.

Jag sådde själv åtta år gamla frön av blomman för dagen i år med ungefär 85% grobarhet. Har förvarat fröerna svalt och mörkt dock, men var ändå förvånad över att så mycket grodde. smile.gif
Alba
Jag har testat det som Karin skriver om - det är ett jättebra sätt att testa.
Fördelen är ju att man inte lagt ner arbete med att fyllal jord och sen så - och så kanske inget gror.

Jag la fuktat hushållspapper i en glassburk av plast - sen fröer på papperet - sist ett nytt lager fuktat hushållspapper.

Du kan ju också lägga lager på lager av fuktat hushållspapper med olika fröer så får du allt på liten plats. Sen lägger du allt i en plastpåse eller plastburk.
Glöm inte att skriva en namnlapp för fröerna. Man tror man ska komma ihåg namnet men det gör man inte om det är många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon