Molngrabb
Jag har byggt två fågelholkar och i dessa hade jag velat bygga in två trådlösa webcams. Jag vill gärna att de är trådlösa i den bemärkelsen att det i webcamen (i fågelholken) sitter en liten sändare och att jag har en mottagare i datorn.
Om detta händelsevis inte skulle fungera (antagligen för att priset blir för högt) så kanske någon kan tipsa om en bra sladdförsedd microcam som kan monteras i fågelholken. Jag får då dra en förlängningssladd in genom kontorsfönstret men det kan det nog vara värt. smile.gif

Jag vet ju att det för ett tag sedan lanserades en färdig fågelholk med en installerad webcam men dessa var/är väl ganska dyra. Fast det blir kanske dyrare att göra det själv... Ah, ni fattar vad jag vill veta. rolleyes.gif

Tips och förslag tack!
PeterDeleter
Hej

Jo, trådlöst har jag testat med som även hade IR. Jag fick det inte att löpa 100 tyckte jag så jag tog vanliga webcams och satte in. Trådlösa måste ju även ha ström. Kör man med vanligt 9 volts batteri som jag hade så kunde den sända kanske 6-8 timmar max så kändes som man ändå var tvungen använda fast el. Kanalplast som tak och en creme fraiceburk som skydd för webcammen och smältlim/latexfog. Storleken på webcam blir på detta sätt inte så viktig. Inte världens snyggaste kanske men funkar perfekt och är enkelt/snabbt att bygga. Ena webcammen har CCD-sensor och klarar ner till 2 lux mot normala 6. Tyvärr verkar dessa vara omöjliga få tag i idag. Finns även IP-kameror som är bra men enklast tyckte jag köra som jag gör. Enda att tänka på är kabellängd på USB. Är max ca 5 meter utan aktiv kabel eller USB-hub. Undrar du något är det bara höra av dig. Här har du en av våra kameror:

Kamera i holk
Molngrabb
CITAT (PeterDeleter @ 11-05-2010, 12:09) *
Hej

Jo, trådlöst har jag testat med som även hade IR. Jag fick det inte att löpa 100 tyckte jag så jag tog vanliga webcams och satte in. Trådlösa måste ju även ha ström. Kör man med vanligt 9 volts batteri som jag hade så kunde den sända kanske 6-8 timmar max så kändes som man ändå var tvungen använda fast el. Kanalplast som tak och en creme fraiceburk som skydd för webcammen och smältlim/latexfog. Storleken på webcam blir på detta sätt inte så viktig. Inte världens snyggaste kanske men funkar perfekt och är enkelt/snabbt att bygga. Ena webcammen har CCD-sensor och klarar ner till 2 lux mot normala 6. Tyvärr verkar dessa vara omöjliga få tag i idag. Finns även IP-kameror som är bra men enklast tyckte jag köra som jag gör. Enda att tänka på är kabellängd på USB. Är max ca 5 meter utan aktiv kabel eller USB-hub. Undrar du något är det bara höra av dig. Här har du en av våra kameror:

Kamera i holk

Det är verkligen roligt att höra från någon som är hemma på detta! smile.gif Då kan jag ju dra slutsatsen att trådlöst inte är något varaktigt att satsa på.
Jag hittade in till en sida till en person som också hade webcam i sina fågelholkar och han använde denna, en Stevison Vimicro:

Vad menas förresten med aktiv kabel?
PeterDeleter
Tjena

Den kameran ser ju smart ut med "mörkerseende". Skickar en länk till vad det menas med kabeln.

Aktiv USB-kabel
malcolm
Apropå trådlöst så har jag byggt ett trådlöst larm till min brevlåda så jag hör när posten kommer, köpte en trådlös dörrklocka och en microbrytare på Clas Ohlson som jag monterade i brevlådan. Lödde på sladdar där den ordinarie ringknappen satt och kopplade dessa till microbrytaren så nu spelas en liten trudelutt inomhus när posten kommer. tummenupp.gif
vips
Åh, hos oss behöver men inte hålla ordning på posten längre, de kommer så sent så det är snart som att ha morgonutdelning igen... smile.gif

/magnus
Hagbard
Hej.
Fördelen med en webbholk (webcam i holken) är att man slipper alla sladdar som skall in i huset, till skillnad mot vanlig kamera eller s.k webbkamera med USB, och man kan lätt placera holken i ett träd, eller där fåglarna inte störs av människors närvaro hela tiden. Dessutom kan man lätt låta alla som har internet att på ett lätt sätt och när det passar dom, besöka holken live och se vad som händer.
Priset är kanske högt, men då får man något som garanterat funkar. Finns många som testar alla möljiga lösningar, med egna IR dioder, dioder som släcks/tänds vid dagsljus, med meterlånga USB sladdar där det borras hål i huset för att få in sladden, osv. Uppslagen och ideerna är oändliga, och troligtvis alla dom timmar man lägger ner. Så vill eller orkar man inte, kan det vara värt att kolla in www.masen.com så slipper man detta.
*Stintan*
Oj oj vilken smygreklam det ramlade in här då nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon