Full version: Förnya körkortet?
sammy78
Hej !
Har några lite konstiga frågor om att förnya körkortet.
Jag har haft mitt körkort i 10 år nu och jag har fått hem papper att det ska förnyas.
Nytt foto etc.
Nu vet jag inte hur många som har körkort här och vet något om sådant här men
jag undrar följande:
Hur nytt tror ni fotot till det nya körkortet måste vara ? (jag har ett som jag är mycket nöjd med som är 1½ år gammalt där jag har kortare hår än idag..)
Tror ni att det duger eller att dem vill att det ska vara helt nytt ? (man ändrar ju frisyr ofta..så det kan ju inte spela någon större roll??)
Tror ni de kollar korten på något vis?
Det står ingenstans hur gammalt kortet kan/ska vara ? eller att det ska vara helt nytaget!?
Någon som vet något om detta?
Sedan vet någon hur lång tid det tar att få det nya körkortet? (tillverkningstid?)
Uppskattar verkligen alla svar/hjälp!
Aqvakul
Precis bytt mitt - leveranstiden handlade i mitt fall om ca 1 vecka

Körkortet hämtas ut som rek på "riktiga" posten. De kollar om bilden stämmer. Att kortet är 1½ år gammalt är säkert inget problem, men om du har helt annan hårlängd så kan det kanske bli det. Allt hänger på den som lämnar ut det nya körkortet.

Ett tips är att trycka till ordentligt, när du skriver din namnteckning. Jag fick mitt i retur för att det var för svagt.
sammy78
tack för svar smile.gif
men kan dem verkligen var så besvärliga på posten ???
man byter ju frisyr och har sig stup i kvarten...
hmmm får se hur jag gör?
hur gammalt var ditt foto ?
hur mycket kostar det att ta foto? (var är det billigast??)
vill lägga ut så lite som möjligt på denna plastbiten smile.gif (körkortet)
finns annat kul att lägga pengar på smile.gif
Katten maja
Måste man inte ta foto hos polisen för det måste man för för legimitation iallafall samt pass. En undran bara det är nämligen snart dags för mig också så om nån vet så tipsa gärna smile.gif
Aqvakul
Jag betalade en dryg hundralapp hos en fotograf. Man kan bli fotograferad hos Trafikmyndigheten för 50 kronor, men det var en bit att ta sig...
andersen
CITAT (Katten maja @ 11-05-2010, 13:07) *
Måste man inte ta foto hos polisen för det måste man för för legimitation iallafall samt pass. En undran bara det är nämligen snart dags för mig också så om nån vet så tipsa gärna smile.gif

Hmm jag tror inte det, när det gäller att förnya sitt körkort, jag gjorde det för ett par år sedan och har inget minne av att jag gick till polisen.
gnon49
Jag fotade mig hos trafikmyndigheten. Förutom att jag fick köra en bit så var det både enkelt o billigt, och gick dessutom snabbt.Efter dryga veckan hämtade jag det nya körkortet och så vart det klart.
Peztis
Och jag tog ett foto hemma som jag skrev ut på min fotoskrivare. Mannen betalade ca 200:- för foto hos Fuji.
netha
Regler för körkortsfoto ... fotoautomaten

Går utmärkt att själv fota och skriva ut bilden.
Meriona
CITAT (Katten maja @ 11-05-2010, 13:07) *

För leg duger det med vanligt fotograffoto. Gjorde ett till sonen i somras, så det vet jag ändå.
Berith
CITAT (gnon49 @ 11-05-2010, 14:42) *
Jag fotade mig hos trafikmyndigheten. Förutom att jag fick köra en bit så var det både enkelt o billigt, och gick dessutom snabbt.Efter dryga veckan hämtade jag det nya körkortet och så vart det klart.

Fixade också allt direkt hos dom, fast jag hade inte så långt att köra. Stod förresten i pappret hur och var jag skulle göra allt. Är det inte samma för alla?

Enkelt, billigt och snabbt var orden! tummenupp.gif
andersen
CITAT (Berith @ 12-05-2010, 06:02) *
Är det inte samma för alla?

Enkelt, billigt och snabbt var orden! tummenupp.gif

Det tror jag inte, utan det är nog beroende av vilken behörighet man har på körkortet och hur gammal man är i mitt fall så tillkommer det läkarintyg.
Berith
CITAT (andersen @ 12-05-2010, 11:59) *
Det tror jag inte, utan det är nog beroende av vilken behörighet man har på körkortet och hur gammal man är i mitt fall så tillkommer det läkarintyg.

Aha. Ja så långt tänkte inte jag, att det var olika för olika körkort. smile.gif

Hette det inte Körkortsportalen eller nåt sånt där man kunde hitta information om hur man skulle göra...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon