Full version: Katten luktar apa
Eva Swahn
En genant kattfråga:
(vill inte besvära den berörda katten med närgångna frågor))

Har katten analsäckar, sånna som hundar har? Eller finns det någon annan anledning att kattfan luktar äckelpäckel - alltså inte vanlig skit - baktill?

När jag kelade med min katt tyckte jag plötsligt att det började lukta apa. Snusade varifrån det kunde komma och det var bakifrån nånstans. Svor en mildare harang och slängde ut honom. Nu har jag fått byta tröja för den luktade likadant. brrr.

Han är ju kastrerad så det kan väl inte vara några "sexuella dofter" och dom brukar väl inte vara så läskiga...det luktar inte alls som kattmarkering t.ex.

Har alla analsäckar - typ hundarnas? Även vi? Och varför har man sånna? Åh varför ska naturen vara så "äcklig".
*Felix matte*
Läs här om kattens analsäckar
Eva Swahn
TACK! Nu vet jag allt om analsäckar på katt. Det är ju det det handlar om.
Dessutom såg jag en skräckfilm på länken - om fästingar och kattloppor.

Odla.nu mitt bästa universitet!
renate
Instämma Ewa, lade länken direkt till mina favoriter.Är både Katt och hundägare.hoppas det går bra för din kisse så han får kommer in igen.
Hälsn.Renate
*Felix matte*
Felix fick analsäcksinflammation strax efter kastreringen.
Vi hade inget märkt förrän det plötsligt sprack när han var ute
på rastningsrunda.
Rött, rött, rött på kritvit bak.... såg livsfarligt ut... han åt vid tillfället Penicillin pga inflammerat op.sår... Veterinärbesök och lugnande ord.. Allt blev bra på några dagar med tratten på och sedan dess har han inte haft problem med analsäckarna.

Kollade Vet.kvitto....det hände 7 jan -2000.
digitalkarin
Nej, vi människor har inga analsäckar. Men katterna har det.
Ewa L
CITAT (Felix matte @ 07-01-2004, 21:13)
Felix fick analsäcksinflammation strax efter kastreringen.
Vi hade inget märkt förrän det plötsligt sprack när han var ute på rastningsrunda.

Visserligen inte någon rolig situation stackars Felix var i, men kunde ändå inte låta bli att fnissa. Tänkte nämligen på en äldre dam på jobbet, vars hund hade fått: Analsexinflammation. biggrin.gif tongue.gif
Det hade veterinären sagt (dvs muntligt) och damen kunde inte förstå hur den hade fått det, den verkade ju så "normal". biggrin.gif laugh.gif
Annelie
Hej Eva - tillika födelsedagsgris.. på tal om att lukta skit wink.gif

Jag har ingen aning om det är kattens analsäckar eller inte som utsöndrar din katts ovälkomna odör, men jag vill i alla fall berätta att min stora kisemise ibland luktar pyton han med.

Fast detta förknippar inte jag med irritrade analsäckar.. Oftast kommer den här doften när man kelar med honom och han blir till sig lite extra i trasorna - han blir lite "extra" kelen så att säga och därför har jag alltid förknippat denna doftspridning som du själv säger som "sexuella dofter" unsure.gif

Min katt är 3 år och kastrerad, men jag har sett honom i action ute i trädgården då han likt en stor tiger springer runt och skvätter och märker revir på både växter och träd, så doftmärka kan han!

Jag undrar därför nu om det kan vara så att det handlar om "sexuella dofter" eller om det är analsäckarna som är orsaken till doften.. eller är det kanske samma sak?
kryddan
CITAT (Annelie @ 08-01-2004, 08:24)
Jag undrar därför nu om det kan vara så att det handlar om "sexuella dofter" eller om det är analsäckarna som är orsaken till doften.. eller är det kanske samma sak?

Är ifos ingen kattexpert, men doften från inflammerade analsäckar och den "sexuella doften" från en fertil katt är definitivt inte samma sak.
Ina
Vår Tosse fjärtar en del... det luktar också "baktill" och det luktar verkligen inte rosor och viol... wacko.gif
Cilla
Katter är ju mycket renliga men hinner inte alltid tvätta sig, är min erfarenhet. Dessutom kan de liksom vi ha ätit något som gör att toapappret inte riktigt räckte... Mask kan skapa löshet i magen som gör att katten luktar bajs.

I boken Olga om Olga beskriver katten Olga att det mest generande med människor är att de bara tvättar sig en gång om dagen och på ett så idiotiskt sätt. Tänk om vi katter skulle ställa till med ösregn varje gång vi gjorde oss rena! sade hon.
Annelie
Vill bara tillägga att det inte luktar bajs från katten min - det luktar bara illa och inte alls åt avföringshållet unsure.gif
Cilla
Hrm ja, de borstar ju inte tänderna så noga...
Mina katter har dock bättre munhygien och mindre tandstan sedan jag började ge dem torrfoder (som man köper i zooaffärer eller på djursjukhus i stora pappsäckar) som huvudsaklig föda. Blötmat får de som efterrätt numera, och bra verkar detta vara för tänderna.
Virgo
CITAT
Mask kan skapa löshet i magen som gör att katten luktar bajs.

Man bör avmaska sina katter regelbundet och speciellt utekatter
lilla mamma
Helst innan kattrackan lägge en vit krälande hög mitt på mattan.

Vi har två katter, varav den ena är en hittekatt och den är barnas. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon