Full version: Vitlök!
Micke32
Har ni några förslag på bra sorter för vårplantering som funkar för vårat klimat??
Katten maja
Jag har tagit dem man köper i affären det har funkat skall sätta ut sådana som grott i kylskåpet och driva upp nya lökar men de behöver mycket näring har jag lärt mig, samt att man skall sätta klyftorna på hösten då de behöver kyla föra att gro men i år blev det kylskåpet istället laugh.gif
Preussen
tror att du får satsa på höstsättning i år om du vill ha lökar. du kan alltid sätta några klyftor för att skörda som färsklök. vi närmar oss mitten av maj och då är det nog få sorter som ger bra lökskörd i höst.
rosita
Jag hade nog provat, om det var jag. Förr satte jag alltid vitlök på våren och skördade normalstora vitlökar i augusti. Jag odlar förstås i zon 1, så det är kanske därför det går bra. I år hade jag några klyftor som börjat gro och de satte jag i backen för en månad sedan och de växer så det knakar!
verdeverde
HEj!
jag såg i en koloniträdgården för några år sedan en thailändska som tipsade om att skynda på genom att skära av toppen på klyftan och lägg i blöt över natten...ska testa själv nu för första gången...häls verdeverde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon