Seglarmange
Hej!

Jag har frösått Petunior och även köpt en del sticklingar som jag satt samman i större amplar. Det är mitt första år som jag börjat med lite trädgårdsodling så inlärningskurvan är hög smile.gif Jag har nu börjat flytta ut amplarna en stund på dagarna när det är fint väder för att aklimatisera dem inför att jag så småningom sätter ut dem i trädgården på heltid. Men, när kan man sätta ut Petuniorna för gott? Hur klarar en Petunia fyra fem gradiga nätter? (Jag bor utanför Stockholm) Några sticklingar har blivit väldigt stora redan medan en del frösådda sorter fortfarande är små (mindre än sticklingar) och nu har jag blandat friskt i amplarna så att det finns Petunior i alla åldrar.

Några tips någon?

Mvh
/Magnus
Åsa, mälardalen zon 2
De kan ofta klara några plusgrader ifall de är väl avhärdade men de klarar inte frost och risken för nattfrost är inte över i Stockholmstrakten.
Tottes matte
CITAT (Seglarmange @ 11-05-2010, 13:18) *
Hej!

Jag har frösått Petunior och även köpt en del sticklingar som jag satt samman i större amplar. Det är mitt första år som jag börjat med lite trädgårdsodling så inlärningskurvan är hög smile.gif Jag har nu börjat flytta ut amplarna en stund på dagarna när det är fint väder för att aklimatisera dem inför att jag så småningom sätter ut dem i trädgården på heltid. Men, när kan man sätta ut Petuniorna för gott? Hur klarar en Petunia fyra fem gradiga nätter? (Jag bor utanför Stockholm) Några sticklingar har blivit väldigt stora redan medan en del frösådda sorter fortfarande är små (mindre än sticklingar) och nu har jag blandat friskt i amplarna så att det finns Petunior i alla åldrar.

Några tips någon?

Mvh
/Magnus

Hej Magnus,
Vänta med att låta dem vara ute under nätterna. det är bäst att vänta de järnnätterna som kommer i början av juni. Har du härdat dina plantor under dagarna så är det bra att vara säker. Bra tänkt att blanda plantorna som du gjort, men tänk på att de småttingarna är mer känsliga än de stora, så var rädd om dem. Se till att inte en stor planta växer helt över den lilla för då kvävs den och får inte möjlighet att växa fram. snart nog är de så livskraftiga att de klarar sig ihop med de stora om du ansar och klipper i de stora. De tål det bättre än de små. Ha deet gått med dina petunior! tummenupp.gif fr. Tottes matte
Seglarmange
Tack Tottes Matte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon