foxylejdy
Skulle vilja flytta en del vinbärsbuskar (svarta) till ny plats på tomten, det är en gammal vinbärsodling, men jag har hästar och buskarna står i hästhagen och hästarna går rätt hårt åt buskarna, håller på att anlägga en liten köksträdgård och tänkte sätta buskarna som en låg häck runt den.

Bor i zon 4 tror jag, bladknopparna på buskarna börjar just spricka lite och bladen tittar fram. Törs jag flytta dem nu eller ska jag vänta ett tag.

Kan man gödsla med bunnen stallgödsel i flytten? Har kompakt lerjord och blålera överallt här..
Bassam

Hej

Att flytta dem nu det går ,men du ska ta med dem stor jordklumpa plus ska du ge de mycket vatte första 4 veckor efter flyttning på grund att de fölörar många sug rötter under flyttning.

H:Bassam
Peztis
Gräv en rätt stor grop på det nya stället. Om där endast är lera kan det för dräneringens skull vara bra om du bottnar med grus.

Gräv upp busken/-arna nu med så stor jordklump som bara är möjligt.

Plantera med plantjord och kompost under och runt. I botten kanske du kan lägga lite gödsel.

Det viktigaste denna sommar är att vattna så att rötterna kan etablera sig ordentligt. Men tänk också på att lera ju inte släpper igenom vatten så bra så det får ju heller inte bli en dypöl för då kommer rötterna i stället att ruttna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon