Full version: Mme Boll
susannio
Hej!

Mme Boll ska planteras i zon 3, skyddat läge.

Min fråga är om den växer snabbt eller långsamt och om någon har erfarenhet av den under liknande förhållanden?

Om någon har ett alternativ till Mme Boll, en ros som remonterar, med stark doft och som är lättskött, så är jag tacksam för tips. Om det nu finns?! flirting.gif

Tack för ditt svar!

/Susanne
Ezereht
Det finns två bra alternativ och det är jaques cartier och kanske (men blommar bara under juli) Louis Philippe.

Men i zon 3 tror jag inte du har några problem med Mme Boll. jag har henne i zon 5. Hon klarar vintern okej men fryser ner ganska mycket i topparna och det tar ett tag in på sommaren innan hon hämtat tillbaka sig i storlek. Men hon blommar fint. Det värsta är inte kylan utan blåst tror jag. Det finaste tycker jag är bladen som liksom är lite röda i kanten. Men man måste kika ganska nära för att se det, men det är sött!

Första sommaren var hon lite seg, men andra kom hon igång ganska bra smile.gif

Om det regnar mycket kan knopparna klibba ihop lite, då kan man peta upp dom försiktigt.

Min ros förra sommaren, tror det var dens andra sommar eller kanske tredje.

Jag tror du kommer bli nöjd!
susannio
Hej Ezereth!

Tack för ditt svar!

Planen är att plantera Mme Boll i skyddat läge och jag bor på gränsen till zon 2, inne i en stad.
Om du får rosen att fungera i betydligt hårdare klimat så borde den vara värd att prova hos mig.

Jag är inte ute efter en ros som blir flera meter hög utan en buskros på dryga metern räcker.

Hälsningar Susanne
Stiffe
Hej Susanne
Mme Boll, (alias Comte de Chambord), är fin. Ett utmärkt val. Min bor i zon 3 och frös inte ner nämnvärt denna vinter, så det är lugnt. Rekommenderas.

Andra alternativ är Yolande de Aragon och Duchesse de Rohan.

Huruvida de är snabbväxande el inte vågar jag inte säga, då mina precis har påbörjat sin andra säsong. Dock tror jag att ett skyddat soligt läge, och djup fluffig väldränerad jord gör susen för växtkraften (hos alla rosor).

[attachment=50012:Mme_Boll...hambord1.JPG]
Mme Boll, (köpt som Comte de Chambord).

[attachment=50013:Yolande_de_Aragon1.JPG]
Yolande de Aragon

[attachment=50011:Duchesse_de_Rohan1.JPG]
Duchesse de Rohan

Hälsn
Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon