Elisabeth´s Trädgård
Efter att slänten har stått tom (fylld med ogräs) har jag bestämt att ge mig på den nu när tiden finns.
Men vad jag ska göra med den är inte riktigt klart. Därför tänkte jag höra lite här med er vad ni har för tankar och funderingar kring detta.

I mitten av slänten finns en trappa, tänkte eventuellt djuta rabarber blad och sätta på kanterna, då kan man ha små fågelbad hela sommaren eller så sätter jag ett litet räcke av något slag. Eller kanske någon annan har bättre förslag.

Slänten är också i behov av en kantrenovering, har funderat på stora cement/betong fundament som jag skickar rakt ner i marken. De av trä har hållt i ca 15år.

På bild nummer 3 har vi planer på att jämna ut slänten till svartavinbärsbusken som står där.

Ska nämna att större delen av slänten är mot söderläge.
Vilken växtzon jag tillhör vet jag inte men bor i Kronoberg, någon som kanske vet?
All inspration är välkommen!

Tack på förhand.
[attachment=49886:Sl_nt3_Komprimerad.jpg][attachment=49885:Sl_nt1_Komprimerad.jp
g][attachment=49887:Sl_nt5_Komprimerad.jpg][attachment=49888:Sl_nt6_Komprimerad.
jpg]
Tottes matte
CITAT (Elisabeth´s Trädgård @ 11-05-2010, 16:23) *
Efter att slänten har stått tom (fylld med ogräs) har jag bestämt att ge mig på den nu när tiden finns.
Men vad jag ska göra med den är inte riktigt klart. Därför tänkte jag höra lite här med er vad ni har för tankar och funderingar kring detta.

I mitten av slänten finns en trappa, tänkte eventuellt djuta rabarber blad och sätta på kanterna, då kan man ha små fågelbad hela sommaren eller så sätter jag ett litet räcke av något slag. Eller kanske någon annan har bättre förslag.

Slänten är också i behov av en kantrenovering, har funderat på stora cement/betong fundament som jag skickar rakt ner i marken. De av trä har hållt i ca 15år.

På bild nummer 3 har vi planer på att jämna ut slänten till svartavinbärsbusken som står där.

Ska nämna att större delen av slänten är mot söderläge.
Vilken växtzon jag tillhör vet jag inte men bor i Kronoberg, någon som kanske vet?
All inspration är välkommen!

Tack på förhand.
[attachment=49886:Sl_nt3_Komprimerad.jpg][attachment=49885:Sl_nt1_Komprimerad.jp
g][attachment=49887:Sl_nt5_Komprimerad.jpg][attachment=49888:Sl_nt6_Komprimerad.
jpg]
hej naughty.gif
Hej, Där har du många möjligheter, ser jag. Har du tänkt att terrasera slänten? Vid trappkanten kan du ha en plantering som kommer år för år. Har du tänkt att ha en sittplats någonstans? Den skulle du kunna plantera lite högre växter och om du kan göra plats där för några krukor, det vore snyggt. Den nedesta slänten skulle jag plantera några gröna växter och små träd och sedan täcka hela med markduk, hål endast för det du planterat. Lägga lämpliga stenar, modell mindre och du slapp ränsa där och samtidigt få ett vackert avslut på lämplig höjd mot gatan/vägen el. vad du har längst ner. Jag är inte säker vilken växtzon du tillhör, men trots det har du en fördel att det är på södersidan. Du kan ha små fågelbad och ev. låta vattnet porla neråt, men då får du ha en minifontän. Jag har en plantering med lite växter och vi har sänkt ner en minifontän som vi köpte på Willab Garden. Härligt när det porlar. Den "bunken" som vi har sänkt till jordnivå, har 4 st. "vingar med små gropar i och vi fäller ner dom och det blir flera små fågelbad och från mitten kommer vattenstrålen. det fanns 3 olika sorters munstycken till den. Vi tar inte upp den på vintern utan har en inbyggd elskåp baktill.
det finns mycket att tänka på, men om man börjar i någon ända så får man automatiskt flera ideer under tiden. Ha det gott! fr. Tottes matte
Elisabeth´s Trädgård
Tack för all inspration.
En klängväxter får det nog bli längst ner och sen några andra växter innanför den.
Någon sittplats blir det inte då vi redan har två i trädgården en tredje inplanerad.
Men att täcka med täckväv skulle verkligen underlätta en hel del eftersom det är en stor slänt.

Bara att fundera vidare. Det är nästa års projekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon