CITAT (Elisabeth´s Trädgård @ 11-05-2010, 17:32)

Håller på att anlägga en liten köksträdgård. Den blir ca 90kvm.
Bilden nedan visar hur långt jag kommit.
Harvat, jordfräst och börjat blocka bort sten och tuvor med gräs.
Ska även nämna att det ska jämnas ut så att det inte kan bli vattensjukt någonstans.
Men vad mer ska jag tänka på när jag gör ett helt nytt land? (kan tolkas som en idiotfråga men jag är ny och hoppas ni har överseende med det)
Har gjort en planering på hur det ska se ut och hur stor plats, vilka växter osv för att underlätta för mig sen.
Tack på förhand.
[attachment=49889:Land__gr...primerad.jpg]
Hej Elisabet´s Trädgåd, har tittat på bilden och fick lite tankar kring den. Det skulle inte skada att lassa sand och blanda det med bra matjord. Om det är väldigt vattensjukt, så höj landet med mera jord och sand och sedan kan du göra en sluttning där vattnet kan samlas och ev. göra en liten damm med växter som trivs i det fuktiga. Lägg i överkanten en del höga växter som blir som en skydd mot skogen och du kan fråga efter hos trädgårdsmästaren en lagom blandning som blommar i olika tider och vissa blir vintergröna. Sedan finns det hur mycket som helst av perenna och av buskar som du kan blanda, men jag tror nog att det första är att bestämma hur du gör med jorden, hur mycket du höjer och om du kan fixa en terras eller liknande som du kan ha en sittplats i "spenaten" och njuta av det hela. Jag tror nog att du kommer på hur du vill ha det efter att du har bestämt underarbetet och det blir klart. Den platsen har olika möjligheter och det börjar klia i fingrarna, så jag hoppas att du har fått lite att tänka på i börja med.

fr. Tottes matte