Hej, jag har sedan en tid tillbaka problem med små skadedjur i mina chilliplantor. Plantorna är ca 2 år gamla, står i ett soligt fönster som har mycket sol på morgonen/förmiddagen. Problem började för kanske 1-2 månader sedan. Först började blad ramla av, ovanligt mycket för att vara såhär på våren. Sen upptäckte jag många små djur som satt framför allt i blommorna. Det syns mest genom att bladen faller av, och blad som får bruna/vita små fläckar och små uppstickande prickar på stammen och undersidan av en del blad.
Djuren sitter framför allt i blommorna och på frukterna. Frukterna tappar sin spänst, skrumpnar ihop och blir dåliga/"dör". Har även sett djuren på kanten av krukan. De är väldigt väldigt små, ca 0,5 mm, är vita och mycket avlånga, har inte vingar. (Se bifogade bilder..)
[attachment=49890:IMG_5319_liten.JPG]
[attachment=49891:IMG_5316_liten.JPG]
[attachment=49892:IMG_5315_liten.JPG]
Jag har försökt med såpvatten ett antal gånger och har även bytt jord men de fortsätter att komma tillbaka. Har försökt leta efter vad det kan vara för djur men är inte säker.
Så därför undrar jag om någon här kan veta vad det är för skadedjur jag har råkat ut för? Och hur man blir av med dem (utan att använda kemiska bekämpningsmedel eftersom jag ska äta frukten..)?
Undrar också hur de sprider sig.. kan de tex sätta sig i gardinen som bladen nuddar och sprida sig till en annan planta som ställs där senare??
Jag håller på att i ett annat fönster odla fram nya chilli (andra sorter) och vill inte råka ut för samma sak för dem..
Tack så mycket för hjälpen på förhand!
/Alexandra