Elfgirl
Hej, jag har sedan en tid tillbaka problem med små skadedjur i mina chilliplantor. Plantorna är ca 2 år gamla, står i ett soligt fönster som har mycket sol på morgonen/förmiddagen. Problem började för kanske 1-2 månader sedan. Först började blad ramla av, ovanligt mycket för att vara såhär på våren. Sen upptäckte jag många små djur som satt framför allt i blommorna. Det syns mest genom att bladen faller av, och blad som får bruna/vita små fläckar och små uppstickande prickar på stammen och undersidan av en del blad.
Djuren sitter framför allt i blommorna och på frukterna. Frukterna tappar sin spänst, skrumpnar ihop och blir dåliga/"dör". Har även sett djuren på kanten av krukan. De är väldigt väldigt små, ca 0,5 mm, är vita och mycket avlånga, har inte vingar. (Se bifogade bilder..)

[attachment=49890:IMG_5319_liten.JPG]
[attachment=49891:IMG_5316_liten.JPG]
[attachment=49892:IMG_5315_liten.JPG]

Jag har försökt med såpvatten ett antal gånger och har även bytt jord men de fortsätter att komma tillbaka. Har försökt leta efter vad det kan vara för djur men är inte säker.

Så därför undrar jag om någon här kan veta vad det är för skadedjur jag har råkat ut för? Och hur man blir av med dem (utan att använda kemiska bekämpningsmedel eftersom jag ska äta frukten..)?
Undrar också hur de sprider sig.. kan de tex sätta sig i gardinen som bladen nuddar och sprida sig till en annan planta som ställs där senare??
Jag håller på att i ett annat fönster odla fram nya chilli (andra sorter) och vill inte råka ut för samma sak för dem..

Tack så mycket för hjälpen på förhand!
/Alexandra
Åsa, mälardalen zon 2
Det på bilden ser ut som en tripslarv, de vuxna tripsen kan flyga. De lägger ägg i bladen och insekten har puppstadier som de tilbringar i jorden. I äggstadiet och puppstadiet är de skyddade mot insektmedel. De flesta medel i handeln kräver att man träffar insekten med medlet så man kan behöva göra många behandlingar med 1v mellanrum och man måste spruta hela växten, även undersidan av blad och liknande.

Provadoprodukterna brukar vara effektiva eftersom de ju tas upp av växten och blir giftig för insekterna, medlet är dock inte så bra att använda ifall det finns frukter på som man tänkt äta.

Oftast brukar problemen med trips vara större ifall man odlar inne än ute så har du möjlighet att ställa ut plantorna under sommaren (efter avhärdning) kan det förbättra situationen det finns ju naturliga fiender ute + klimatet blir bättre för växten och en växt som mår bra har bättre motståndskraft mot angrepp.

(kan lägga till att trips brukar gå på många olika växter men alla växter får inte tydliga symptom så man kan behöva behandla all växter som står i samma rum)
Elfgirl
Hej, tack för ett snabbt svar!
Oj vad jobbigt det låter om det är trips, har läst att de är väldigt jobbiga att bli av med..
läste att man kan köpa den rovlevande skinnbaggen Orius majusculus och att de äter upp tripsen.. men kan man använda den inomhus i krukväxter eller är det bara för växthus och trädgård..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon