Full version: HUMLESURR...
zissi
Jag har laddat för ett enkelt blomkrukebo till humlorna wub.gif Anki har tipsade om länken: http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/humlebo.htm för länge sedan.

Märkte i morse när jag satt och åt frukost på balkongen att humlorna är galna i vårt nya svart vinbärsträd på stam. Läste på lite om humlor och eftersom de gillar kryddväxter också tänkte jag sätta ner ett humlebo i min gamla sockerlåda där jag har olika kryddväxter. Tyvärr äger jag ingen mus, annars skulle jag lagt ner lite nerkissat spån i krukan. Humlorna bygger ju gärna bo i gamla sork- och musbon och gillar doften därifrån. Vi får väl se om bygget drar några hyresgäster whist.gif
Ena grabben gjorde ju ett bibatteri i stugan i somras och det flyttade in några bin ganska snart där.
Ett litet, litet strå till den biologiska mångfalden...kanske...intressant i alla fall...

Visste ni förresten att :
- humlorna slår 180 slag i sekunden med vingarna ohmy.gif
- de bränns inte utan sticks
- de har en lång tunga
- antalet humlor minskat mycket de sista årtiondena, vi kan hjälp dem med att odla sådant de gillar samt ge dem möjlighet att hitta boplatser (speciellt i städerna)
- en humla kan flyga med en last som väger lika mycket som de själva sweatingbullets.gif
- bin och humlor är mycket värdefulla för jordbruket och hela ekosystemet. Vi är alltså beroende av dem för vår matförsörjning och för att naturens vilda växter ska pollineras och fortleva
- tar all sin näring från blommor blomma.gif
- humlorna är beroende av värme för att kunna vara aktiva och flyga. De "darrar" sig varma om de måste värma sig.
- sälg och vide är mycket viktiga för drottningen när hon vaknar på våren, då det inte finns så mycket annat blommande då.
[attachment=49896:Hembakat...ch_humla.JPG][attachment=49897:Hembakat..._humlebo.
JPG]
Irene_L
Kul att få veta lite mer om humlan! tummenupp.gif Hoppas att du snart få hyresgäster i blomkrukeboet!

Snygg bild på humlan! yes.gif
Lokan
Väldigt fin bild på humlan mot den blå himlen! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Humlor och andra tidiga insekter har det svårt nu, alldeles för kallt och regnigt. I söndags när jag gick från sommarstugan hittade jag 4 döda humlor på stigen utanför tomten. Delvis uppätna, huvud och innehåll i bakkroppen borta. De låg under en lönn där blommorna precis börjat utvecklas. Förmodligen har blomdoften lockat dit humlorna som varit så svaga att nån fågel lyckats fångat dem och ätit upp det som gick. Även fåglarna har lite mat. Varje död humla så här års betyder ett samhälle mindre. Ingen katastrof för det finns många humlor kvar men bra är det inte.
PeterDeleter
Härligt!

Själv har vi många humlohonor hos oss och dom bygger naturliga bon lite varstans just nu. Jättebra för alla växter. Dessutom så sticks dom inte som getingar. Jo, dom har gadd och kan stickas. Man brukar säga att dom bränns men det är inte ofta dessa sticker någon.
GzO
Mmm, dom sticks sällan men då dom gör det så tar det rejält ont. Mycket värre än getingar. Så jag rekommenderar att man skall undvika att trampa på dem barfota. crying.gif crying.gif
zaaritha
Ja---det är likadant med bin----de behöver värme!
Verkar bli dåligt bär-o fruktår, tyvärr!
Kall vår, verkligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon