Märkte i morse när jag satt och åt frukost på balkongen att humlorna är galna i vårt nya svart vinbärsträd på stam. Läste på lite om humlor och eftersom de gillar kryddväxter också tänkte jag sätta ner ett humlebo i min gamla sockerlåda där jag har olika kryddväxter. Tyvärr äger jag ingen mus, annars skulle jag lagt ner lite nerkissat spån i krukan. Humlorna bygger ju gärna bo i gamla sork- och musbon och gillar doften därifrån. Vi får väl se om bygget drar några hyresgäster

Ena grabben gjorde ju ett bibatteri i stugan i somras och det flyttade in några bin ganska snart där.
Ett litet, litet strå till den biologiska mångfalden...kanske...intressant i alla fall...
Visste ni förresten att :
- humlorna slår 180 slag i sekunden med vingarna

- de bränns inte utan sticks
- de har en lång tunga
- antalet humlor minskat mycket de sista årtiondena, vi kan hjälp dem med att odla sådant de gillar samt ge dem möjlighet att hitta boplatser (speciellt i städerna)
- en humla kan flyga med en last som väger lika mycket som de själva

- bin och humlor är mycket värdefulla för jordbruket och hela ekosystemet. Vi är alltså beroende av dem för vår matförsörjning och för att naturens vilda växter ska pollineras och fortleva
- tar all sin näring från blommor

- humlorna är beroende av värme för att kunna vara aktiva och flyga. De "darrar" sig varma om de måste värma sig.
- sälg och vide är mycket viktiga för drottningen när hon vaknar på våren, då det inte finns så mycket annat blommande då.
[attachment=49896:Hembakat...ch_humla.JPG][attachment=49897:Hembakat..._humlebo.
JPG]